آفتاب

اوضاع اقتصادی موجب رکود بازار ورنی شده است

اوضاع اقتصادی موجب رکود بازار ورنی شده است

به گفته یک بافنده ورنی، در بافت این فرآورده دستی بیشتر از پشم استفاده می‌شود چون ورنی‌های ابریشمی، گران هستند و مشتریان کمتری دارند گرچه اوضاع اقتصادی بر بازار ورنی هم تاثیر گذاشته است..

علیرضا صفروند، هنرمند فعال در زمینه بافت ورنی در گفتگو با خبرنگار مهر به تفاوت‌های این نوع از دستبافت با گلیم اشاره و بیان کرد: ورنی‌ برخلاف گلیم، پود دارد و گره می‌خورد و بر دار قالی ایستاده بافته می‌شون و طرح و نقشه دارد در حالی‌که گلیم برپایه طرح و نقشه ذهنی و بر دارهایی که روی زمین هستند بافته می‌شود.

به گفته او، ورنی‌ها محصول دشت مغان در استان اردبیل هستند و بهترین بافندگان ورنی، ایلات و عشایر این منطقه هستند. عشایری که امروز به دلایل بسیار یک‌جانشین شده‌اند. خود صفروند، نزدیک به 15 سال است که با 82 بافنده همکاری می‌کند. بافنده‌هایی که نه در یک کارگاه، بلکه در خانه‌های خود و به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند.

صفروند، طرح و نقشه و مواد اولیه را در اختیار بافندگان خود می‌گذارد و آنها شروع به بافتن می‌کنند. هرچند قیمت مواد اولیه بالا رفته و رنگ و پشم، بسیار گران شده است. این هنرمند که در بیشتر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کند، هم از ایران نشان ملی دریافت کرده هم از یونسکو، مهر اصالت.

این هنرمند فعال در زمینه بافت ورنی به فروش و صادرات این فرآورده دستی اشاره و بیان کرد: در شرایط فعلی به خاطر اوضاع اقتصادی مردم، ورنی از فروش خوب و بالایی برخوردار نیست. ضمن این‌که خود من صادرات مستقیم ندارم. چون وقتی برایم باقی نمی‌ماند که هم تولید را جدی بگیرم هم فروش را. اما در همه نمایشگاه‌هایی که ساز سوی ازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

 صفروند در پاسخ به این‌که آیا 82 بافنده‌اش بیمه شده‌اند، بیان کرد: بافنده‌ها را معاونت صنایع دستی بیمه کرده و این کمترین امکانی است که می‌توان برای یک هنرمند، فراهم آورد اما هیچ‌کدام حقوق ثابت ندارند و دستمزد می‌گیرند. دستمزدشان هم متغیر است.

او و بافنده‌هایش برای بافت ورنی از رنگ‌های طبیعی بهره می‌برند اما کار رنگرزی برعهده آنها نیست بلکه از کارشناسان رنگرزی می‌خواهند تا فلان رنگ قرمز را برایشان درست کنند یا بهمان رنگ آبی را می‌خواهند.

به گفته صفروند در بافت ورنی‌ها بیشتر از پشم استفاده می‌شود چون ورنی‌های ابریشمی، گران هستند و مشتریان کمتری دارند آن هم در این اوضاع و احوال اقتصادی. این بافنده ورنی که در اردبیل زندگی می‌کند با شهرها و استان‌های دیگرف کمتر در ارتباط است و تنها در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند.

او در پاسخ به این‌که وقتی ارتباطش با شهرستان‌ها کم است چگونه بازاریابی و جلب مشتری می‌کند گفت: ما فقط در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنیم و مشتریانی که از ما خرید می‌کنند، با تعریف از ورنی‌هامان  برای دیگران، بر تعداد مشتری‌های ما می‌افزایند. به عبارتی روش تبلیغ و فروش ما، دهان به دهان است.  

کد N797639

وبگردی