آفتاب

نظریات استاندارد «نقطه سرد» به هم ریخت

نظریات استاندارد «نقطه سرد» به هم ریخت

منجمان آمریکایی توضیحی برای وجود «نقطه سرد» ارائه داده‌اند که نظریات استاندارد فیزیک را به هم ریخته است.

منجمان آمریکایی توضیحی برای وجود «نقطه سرد» ارائه داده‌اند که نظریات استاندارد فیزیک را به هم ریخته است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در سال 2004، محققان حین بررسی نقشه‌ای از تشعشع به‌جامانده از انفجار بزرگ (Big Bang)، ناحیه‌ای به نام نقطه سرد (Cold Spot) را شناسایی کردند که بزرگ‌تر از حد انتظار بود.

نظریه انفجار بزرگ، وجود نقاط گرم‌تر و سردتر با اندازه‌های مختلف را در جهان اولیه پیش‌بینی می‌کند، اما نقطه‌ای به این بزرگی و به این سردی، خارج از حد انتظار دانشمندان بود.

چنانچه «نقطه سرد» از خود انفجار بزرگ نشأت گرفته باشد، باید نشانه کمیابی از نوعی فیزیک عجیب باشد که کیهان‌شناسی استاندارد (نظریه انفجار بزرگ و فیزیک مرتبط با آن) از توضیح آن ناتوان است.

به تازگی تیمی از محققان به رهبری «استفان زاپودی» از موسسه نجوم دانشگاه هاوایی، آنچه را که شاید بزرگ‌ترین ساختار شناخته‌شده در جهان باشد (ناحیه ابرتهی) را یافته‌اند که ردپای خود را بر روی تابش زمینه کیهانی (CMB) بر جای گذاشته است.

محققان این ناحیه وسیع و ابرتهی عظیم را با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS1 در هاوایی و ماهواره WISE ناسا، یافتند که عرض آن 1.8 میلیارد سال نوری گزارش شده است؛ در این ناحیه، تراکم‌ کهکشان‌ها بسیار پایین‌تر از حد معمول در جهان شناخته‌شده است.

این ناحیه ابرتهی، حدود سه میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد که این فاصله در مقیاس‌های نجومی، فاصله کوتاهی به شمار می‌آید. گرچه وجود این ناحیه ابرتهی و اثر آن بر روی تابش زمینه کیهانی، به طور کامل وجود نقطه سرد را توضیح نمی‌دهد، اما بسیار بعید است که وجود ناحیه ابرتهی و نقطه سرد در یک مکان موضوعی تصادفی باشد.

تیم علمی با استفاده از داده‌های پیشرفته به مطالعه نقطه سرد و ناحیه‌ ابرتهی ادامه خواهد داد.

جزئیات این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.

انتهای پیام

کد N797561

وبگردی