آفتاب
امانی:

مصر در یمن به صورت عملی با عربستان و آمریکا همراهی نکرد

مصر در یمن به صورت عملی با عربستان و آمریکا همراهی نکرد

رئیس سابق دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران گفت:در جریان حمله عربستان به یمن با چراغ سبز آمریکا، مصر آن گونه که انتظار می رفت به صورت عملی با عربستان و آمریکا همکاری نکرد .

به گزارش خبرگزاری مهر،  مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر در ارتباط با سفر رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا( سیا) به مصر و همچنین نشست سران و فرماندهان نظامی کشورهای عربی درروز چهارشنبه درقاهره در  برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت‌و‌گو حضور یافت. 

مجتبی امانی اظهار کرد: سازمان سیا و ارتش مصر و همچنین وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع مصر از قدیم یعنی از زمان حسنی مبارک رابطه ای دیرینه ای داشتند و همواره تلاش کردند که این روابط را گسترش دهند.

وی افزود: در جریان حمله عربستان به یمن با چراغ سبز آمریکا، مصر آن گونه که انتظار می رفت به صورت عملی با عربستان و آمریکا همکاری نکرد  و بیشتر تلاش کرد از جنبه تبلیغاتی و سیاسی خود را همراه نشان دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا عامل  اصلی حمله عربستان به یمن  است، ادامه داد: البته غیر از تحریک آمریکایی ها، سعودی ها نیز خود  به دنبال منافعی از این حمله بودند و از طرف دیگر آن‌ها از دولت‌های مستقل همواره کینه به دل دارند و علاقمند نیستند که چنین دولت هایی در اطرافشان ایجاد شود.

امانی تصریح کرد: مصری‌ها در تعاملات و تحرکات عربی همواره علاقمند هستند که نقش پیشتازی داشته باشند و از این راه به دنبال گرفتن امکانات مالی  و ایجاد منبع درآمد برای خود هستند.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مصربار دیگر تاکید کرد: در جریان حمله عربستان به یمن ،مصری ها در عرصه تبلیغاتی نشان دادند که همراه عربستان هستند ولی بعدا در عرصه عمل به مانند پاکستانی ها عقب نشینی کردند و حمایت چشم گیری از عربستان نکردند و شاید یکی از اهداف سفر رئیس سازمان سیا به این کشور وارد کردن فشار به مصر جهت همراهی بیشتر با عربستان در جریان حمله به یمن است.

کد N797541

وبگردی