آفتاب

ابراز همدردی ترکیه با ارامنه در آستانه سالروز "کشتار" 1915

ابراز همدردی ترکیه با ارامنه در آستانه سالروز "کشتار" 1915

در آستانه صدمین سالروز کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در 1915، دولت آنکارا با ابراز همدردی گفت که می‌خواهد زخم‌های گذشته را مرهم گذارد.

در آستانه صدمین سالروز کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در 1915، دولت آنکارا با ابراز همدردی گفت که می‌خواهد زخم‌های گذشته را مرهم گذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در بیانیه خود "کشتار ارامنه" در جریان جنگ جهانی اول را به عنوان "نسل کشی" توصیف نکرد اما صراحتا به مساله اخراج مرگبار ارامنه در دوران عثمانی اشاره کرد.

در بیانیه داوود اوغلو که پیش از صدمین سالروز کشتار ارامنه در 24 آوریل صادر شده آمده است: ما بار دیگر با احترام یاد نوادگان ارامنه عثمانی را که جان خود را در جریان اخراج سال 1915 از دست دادند، گرامی می‌داریم.

ارمنی‌ها از واقعه 1915 به عنوان "نسل کشی" یاد می‌کنند اما ترکیه به شدت کشتار سیستماتیک و عمدی ارامنه را رد میکند. داوود اوغلو بار دیگر در سخنانش گفت که ترکیه استفاده از واژه "نسل کشی" را برای توصیف کشتار مذکور نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: محدود کردن همه چیز به یک واژه و تعمیم دادن مسئولیت آن تنها به کشور ترکیه، به لحاظ حقوقی و اخلاقی مشکل آفرین و مساله ساز است.

نخست وزیر ترکیه افزود، توضیح علل وقوع واقعه مذکور در جنگ جهانی اول و مشخص کردن عامل آن ممکن است.

بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه پس از نشست کابینه به ریاست رجب طیب اردوغان در آنکارا گفت که "لکه ننگ نسل کشی" در تاریخ ترکیه وجود ندارد.

وی افزود: ما از خودمان اطمینان داریم و بر روی عقایدمان درباره وقایع 1915 ایستاده‌ایم. با این حال لحن سازش طلبانه داوود اوغلو با واکنش تنش آنکارا در اوایل ماه و پس از سخنان پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در استفاده از واژه نسل کشی برای توصیف واقعه 1915 مغایرت دارد. داوود اوغلو در 12 آوریل با انتقاد شدید از پاپ گفته بود که سخنان وی درباره وقایع 1915 یکجانبه و نامناسب بوده است.

در بیانیه اخیر داوود اوغلو آمده که طی مراسم در 24 آوریل درآنکارا "یاد ارامنه عثمانی" گرامی داشته می‌شود.

وی گفت که ارامنه و ترک‌ها باید "زخم‌هایی را که از صد سال پیش به جای مانده، مرهم نهند و روابط انسانی را بار دیگر بنا بگذارند".

انتهای پیام

کد N797455

وبگردی