آفتاب

محرومیت 2 ساله خاشی‌ها از مطالعه نشریات

محرومیت 2 ساله خاشی‌ها از مطالعه نشریات

از اواخر سال 92 عرضه و فروش نشریات سراسری و محلی در شهرستان خاش رو به تعطیلی نهاده و هم‌اکنون محرومیت مردم این منطقه برای مطالعه نشریات وارد دومین سال شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سیستان و بلوچستان، شهروندان شهرستان مرزی خاش برای تهیه و مطالعه روزنامه‌های ورزشی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی و غیره باید هزینه چند برابری اشتراک نشریه یا هزینه رفت و آمد به شهرهای همجوار را بپردازند.

در مدت دو سال اخیر نشریات سراسری و استانی در این منطقه بصورت ناچیز عرضه و توزیع شده است.

فروشندگان و نمایندگان عرضه و توزیع نشریات قیمت بالا، درصد اندک فروش و از همه مهمتر کرایه‌های بالای پستی و کرایه خودروهای پلاک شخصی در کنار تاخیر در دریافت یک و گاه دو و سه روزه نشریات را عامل اصلی ورشکستگی خود و نیز عدم استقبال مردم از نشریات می‌دانند.

محمدامین میربلوچزهی یکی از خسارت‌دیدگان این عرصه می‌گوید: عرضه و فروش نشریات در خاش بصورت ماهانه حداقل دو میلیون تومان برای فروشنده خسارت به دنبال دارد.

به گفته وی بواسطه اینکه خاش به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان نزدیک بوده، نمایندگان استانی نشریات نسبت به توزیع نشریات به این شهر راحت‌تر می‌توانند عمل کنند.

وی ادامه داد: همین نزدیکی به مرکز استان که یک حسن بوده، متاسفانه به دلیل کرایه بالای خودروهای کرایه شخصی برای تحویل زودهنگام نشریات پر هزینه و خسارت آفرین است.

این فعال مطبوعاتی و رسانه‌ای بیان می‌کند: اگر فرماندار، شورای شهر و شهرداری، اداره پست، حمل و نقل و پایانه‌ها و دست‌اندرکاران امور فرهنگی از صاحبان این حرفه حمایت نکنند، وضعیت شهرستان خاش در این موضوع همچنان به سمت ایده‌آل پیش نخواهد رفت و مردم از مطالعه نشریات محروم می‌مانند.

میربلوچزهی تاکید کرد: فقط کرایه جهت توزیع نشریات در خاش روزانه برای یک عامل فروش حداقل 15 هزار تومان هزینه دارد.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هنوز مشکل توزیع و دریافت به موقع مطبوعات کشوری در سیستان و بلوچستان رفع نشده است، گفت: در فصل تابستان روزنامه‌های سراسری با سه روز تاخیر به مرکز استان می‌رسد.

حجت الاسلام عباسعلی دانشی در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات سیستان و بلوچستان اظهارکرد: ارسال، دریافت و توزیع به موقع نشریات سراسری در زاهدان، همواره جزو مشکلات مطبوعات استان بوده است، در فصل تابستان که به دلیل شرایط دمایی مشکلاتی در محموله‌های پروازها به وجود می‌آید، نخستین محموله‌ای که از پرواز خارج می‌شود، بسته‌های مطبوعات است.

وی در ادامه با بیان اینکه نشریات سراسری سه روز پس از انتشار به سیستان و بلوچستان می‌رسند، اضافه کرد: هنوز مشکل توزیع و دریافت به موقع مطبوعات کشوری وجود دارد.

این مسئول در ادامه به گفته مدیر شرکت هواپیمایی ماهان انتقاد کرد و افزود: برخلاف گفته مدیر شرکت ماهان که می‌گوید مطبوعات را به موقع می‌رسانند، این اتفاق هنوز نیفتاده است.

دانشی در بخش دیگری گفت: اگر می‌بینید سطح انتشار روزنامه‌های کثیرالانتشار کم است یکی از دلایلش این است که مسئولان در محدودیت بودجه‌های جاری، هزینه‌هایی اشتراک مطبوعات را کاهش می‌دهند، که این درست نیست.

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان با ضعیف خواندن مدیرانی که اشتراک مطبوعات را به بهانه مشکلات مالی لغو می‌کند، افزود: این کم لطفی و ضعف مدیر دستگاه است که اشتراک مطبوعات را لغو می‌کند، بدون کاهش شمارگان مطبوعات هم می‌شود کار کرد، متاسفانه آمارها در زمینه اشتراک روزنامه‌ها سیر نزولی را در دستگاه‌های اجرایی استان نشان می‌دهد.

وی در ادامه در مورد چهارمین جشنواره مطبوعات سیستان و بلوچستان اشاره و عنوان کرد: 107 نفر از اصحاب مطبوعات استان در چهارمین جشنواره مطبوعات شرکت و 321 اثر را ارائه دادند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در حال حاضر سه روزنامه در حال انتشار ،11 هفته‌نامه، 10 دو هفته‌نامه، 16 ماه‌نامه و دوماه نامه، 31 فصل‌نامه، 21 دوفصل نامه دارد.

انتهای پیام

کد N797126

وبگردی