آفتاب
«زندگی ایرانی»؛ ضامن سلامت روح و جسم

سایه سنگین مدرنیته بر اصول شش گانه سلامت ایرانی‌ها

سایه سنگین مدرنیته بر اصول شش گانه سلامت ایرانی‌ها

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، اصول سبک زندگی ایرانی - اسلامی را برشمرد و آنها را اصولی اساسی در راستای حفظ سلامت و تندرستی عنوان کرد.

دکتر محمود خدادوست همزمان با هفته سلامت که با شعار "ایمنی غذا؛ از مزرعه تا سفره" آغاز شده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد «سلامت و سبک زندگی ایرانی - اسلامی» با بیان اینکه این سبک زندگی به طور کامل با سبک زندگی غربی و ماشینی امروزی متفاوت است، گفت: در حال حاضر روابط خانوادگی و فامیلی و صله رحم‌ها به دلیل زندگی ماشینی و مشغله‌های روزمره زندگی کاملا حذف شده، بر اساس مبانی طب ایرانی توجه به برخی اصول که حفظ تندرستی و سلامتی را در پی دارد، ضروری‌ است. برخی از این اصول جدای از بحث تغذیه‌ است، البته سبک زندگی ما در تغذیه هم به سمت فست‌فودها و غذاهای کنسروی رفته که این موضوع علاوه بر ایجاد بیماری‌های جسمی جدی به طور غیرمستقیم منجر به بروز بیماری‌های روحی و روانی نیز می‌شود.

تحرک و ورزش از اصول اساسی طب ایرانی

خدادوست با اشاره به کم تحرکی و عدم ورزش در جامعه ایرانی، اظهار کرد: وجود کم تحرکی میان افراد جامعه در حالی است که یکی از اصول اساسی در طب و سبک زندگی ایرانی بحث تحرک و ورزشی‌های فردی و جمعی است. همچنین توجه به مسائل روحی – روانی یکی از اصول شش گانه سبک زندگی ایرانی بوده و حتما به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برای حفظ تندرستی و سلامتی تلقی شده و چه بسا از اصول دیگر مثل تغذیه و غذا موثرتر است.

وی با تاکید بر اینکه نوع زندگی ماشینی امروزی، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و روی آوردن به تغذیه فست‌فودی و کنسروی که حاوی انواع نگهدارنده‌ها هستند، افراد جامعه ایرانی را از سبک زندگی ایرانی دور کرده است و همچنین مساله خواب و بیداری به عنوان اصول مهم در طب ایرانی، گفت: سبک زندگی ایرانی و اسلامی بهترین زمان تغذیه را اول روز و اول شب می‌داند. درمورد خواب نیز در این سبک زندگی گفته شده که خواب حتما باید قبل از نیمه شب بوده و فرد باید قبل از طلوع آفتاب هم بیدار شود. طب ایرانی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی خواب روز را نهی کرده و تنها خواب قیلوله قبل از ناهار توصیه شده است.

خدادوست در این راستا افزود: این در حالی‌ست که در زندگی امروزی وابستگی به وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون، ماهواره و... باعث شده که افراد به ویژه کودکان تا نصف شب بیدار بوده و از طرفی تا ظهر بخوابند. این شیوه زندگی با اصول طبی و سبک زندگی ایرانی مغایرت دارد و منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود. مثلا یکی از اصول شش‌گانه که در طب ایرانی و سبک زندگی ایرانی به آن تاکید شده پاکسازی بدن از مواد زائد است؛ به این صورت که فرد باید به ازای هر وعده غذای اصلی یک بار اجابت مزاج داشته باشد. بنابراین اگر فردی در طول 24 ساعت تنها یک بار اجابت مزاج داشته باشد می‌تواند دچار مشکلات روحی و روانی زیادی شود.

وی در پایان، شش اصل مهم در سبک زندگی ایرانی را برشمرد و آنها را اصولی حداقلی برای حفظ تندرستی و سلامتی دانست و گفت: این اصول عبارتند از آب و هوای سالم، تغذیه سالم همراه با آداب تغذیه، رعایت زمان خواب و بیداری، دفع مواد زائد از بدن بعد از هر وعده اصلی، داشتن تحرک و ورزش و در نهایت توجه به حالات و مسائل روحی – روانی. اینها شش اصلی هستند که اگر در سبک زندگی خود آنها را نهادینه کنیم به وضعیت سلامت و تندرستی افراد کمک بسیاری می‌کند.

انتهای پیام

کد N797119

وبگردی