آفتاب

صنعت هوایی ایران و چالشی به نام «هما»

صنعت هوایی ایران و چالشی به نام «هما»

هرچند نزدیک به هشت سال از زمانی که نام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در فهرست شرکت‌هایی که باید در مسیر خصوصی‌سازی قرار بگیرند گذشته است، اما هنوز نه تنها این اقدام عملی نشده که حتی تکلیف این شرکت هواپیمایی نیز نامشخص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران‌ایر به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی ایرانی که نزدیک به 50 سال سابقه فعالیت در عرصه مسافربری را ثبت کرده است در حالی در طول سال‌های گذشته به دلیل فراهم‌نبودن شرایط کار به لیست شرکت‌های زیان‌ده دولتی وارد شده که حتی شرایط آن اجازه وارد‌کردن نامش در لیست شرکت‌های خصوصی را نیز نمی‌دهد.

محدودیت ناوگان، فشار بسیار زیاد از سوی کشورهای اروپایی در حوزه تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت در تامین سوخت، بدهی‌های بالا به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تنها بخشی از مشکلاتی است که ایران‌ایر در طول سال‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است.

در کنار آن بالارفتن سن ناوگان ایرلاین ایرانی نیز باعث شده بحث تامین ناوگان جدید به دلیل دولتی‌بودن این شرکت به دشواری پیگیری شود و تمام اینها وزارت راه‌ و شهرسازی را به این نتیجه رسانده که به منظور ایجاد تغییری گسترده در هما دست به کار شود.

به دلیل آنکه در شرایط فعلی هیچ کس راغب به خرید ایران‌ایر نخواهد بود، از چند سال قبل طرح بازسازی و تغییر ساختار این شرکت هواپیمایی مطرح شده و در دستور پیگیری قرار گرفته است.

اخیرا مدیر عامل این ایرلاین اعلام کرده به منظور فراهم‌کردن مقدمات لازم برای خصوصی‌سازی ایران‌ایر باید زیرساخت‌های قدیمی بازسازی و همچنین ناوگان شرکت نوسازی شود تا بحث واگذاری و پیدا‌کردن سرمایه‌گذاران لازم برای آن مورد پیگیری قرار بگیرد.

با وجود آنکه ایران‌ایر به دلیل آنکه ایرلاین حامل پرچم ایران به حساب آمده و ازاین رو از اعتبار بالایی برخوردار است، اما شرایط نامطلوب ساختاری این ایرلاین و همچنین فشار‌های اقتصادی وارد آمده بر آن در طول سال‌های گذشته باعث شده هما بیش از هر زمان دیگری به ایجاد تغییرات ساختاری نیازمند باشد تا با خارج ساختن این ایرلاین از بحران‌های طولانی‌مدت راه برای تامین ناوگان جدید و قدرت گرفتن دوباره‌اش باز شود.

انتهای پیام

کد N797103

وبگردی