آفتاب

نگرانی چین از طرح آمریکا و نیوزیلند برای سرقت اطلاعات ساختمان‌های دولتی پکن

نگرانی چین از طرح آمریکا و نیوزیلند برای سرقت اطلاعات ساختمان‌های دولتی پکن

پس از آنکه یک نشریه نیوزیلندی گزارش داد، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و نیوزیلند طرحی برای سرقت اطلاعات از ساختمان‌های متعلق به دولت چین در شهر اوکلند هستند، وزارت امور خارجه چین نسبت به این گزارش اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه روزنامه نیوزیلندی هرالد با استناد به اطلاعات افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا گزارش داد: هدف این پروژه استراق اطلاعات ردوبدل شده میان کنسولگری چین و دفتر امور گذرنامه این کشور در شهر اوکلند در کشور نیوزیلند بوده است.

امروز (دوشنبه) هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: ما شدیدا نسبت به این گزارش نگران هستیم. ما موکدا از کشورهای مربوطه می‌خواهیم تا فورا استفاده از اینترنت برای آسیب رساندن به منافع چین و دیگر کشورها را متوقف کنند.

جان کی، نخست وزیر نیوزیلند در یک مصاحبه رادیویی در واکنش به این گزارش گفت: اسنودن یک دزد است و اقدام به دزدی کرده است و از طرفی مشتی از افراد هستند که با استناد به اطلاعاتی که غلط بودن‌شان ثابت شده تبلیغات انجام می‌دهند.

وی افزود: هیچ کشوری در جهان از جمله چین درباره امور مربوط به سرویس‌های اطلاعات خارجی خود صحبت نمی‌کند.

جان کی تاکید کرد: نه مقامات آمریکا ، نه مقامات چین و نه مقامات هیچ کشور دیگری درباره امور مربوط به سرویس‌های جمع‌آوری اطلاعات خارجی صحبت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: ما به طور قانونی سرویس‌های جمع آوری اطلاعات خارجی را تشکیل داده‌ایم و دلیل تشکیل آن‌ها نیز حفاظت از کشور نیوزیلند و منافع ما بوده است.

انتهای پیام

کد N797016

وبگردی