آفتاب
در دیدار وزرای دفاع ایران و آذربایجان مطرح شد؛

اعلام آمادگی ایران برای حل مسالمت آميز مناقشه قره باغ

اعلام آمادگی ایران برای حل مسالمت آميز مناقشه قره باغ

عدم اراده سياسی کشورهای فرا منطقه ای برای حل مناقشه قره باغ را با هدف استمرار و توسعه دامنه نفوذ آنان در منطقه ذکر کرد و گفت:ايران آمادگی خود را برای کمک به حل حل صلح آميز اين مناقشه اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسين دهقان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در جریان سفرش به آذربایجان با ذاکر حسن اف وزير دفاع جمهوري آذربايجان دیدار و پيرامون مسايل دو جانبه، منطقه اي و بين المللي گفتگو کرد.

سردار دهقان، در این دیدار با ابراز خرسندي از تداوم ملاقات ها و رايزني هاي مقامات عالي رتبه دو کشور خصوصاً سران ايران و آذربايجان که زمينه هاي لازم را براي تعميق روابط دو ملت فراهم کرده است گفت : مواضع مشترک دو کشور و تشريک مساعي پيرامون مسايل و رخداد هاي امنيتي در منطقه و تبديل آن به فرصت، جلوه اي از درک مشترک ميان ايران و آذربايجان به شمار مي رود.

وي با اشاره به وضعيت وخيم امنيتي منطقه و جهان، خطر گسترش تروريسم و نا امني را ياد آور شد و بر ضرورت گسترش همکاري دفاعي و نظامي ميان تهران و باکو تاکيد کرد.

دهقان در ادامه افزود:بايد با تقويت و توسعه اين روند  در مسير ايجاد ائتلاف هاي قدرتمند و اثر گذار منطقه اي حرکت کرد.

وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر حفظ تماميت ارضي جمهوري آذربايجان و حل بحران قره باغ از طريق مسالمت آميز گفت: باتوجه به شرايط حساس منطقه با هرگونه اقدامي که موجبات تشديد بحران قره باغ شود مخالف مي باشيم.

وي عدم اراده سياسي کشورهاي فرا منطقه اي براي حل مناقشه قره باغ را با هدف استمرار و توسعه دامنه نفوذ آنان در کشور هاي منطقه ذکر کرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران يک بار ديگر آمادگي خود را براي کمک به حل صلح آميز اين مناقشه اعلام  مي کند.

سردار دهقان، با تشريح توانمندي هاي متنوع وزارت دفاع کشورمان در حوزه هاي مختلف بر ضرورت همکاري دفاعي، نظامي و فني ميان دو کشور تاکيد کرد و گفت :گسترش اين همکاري ها نقش بسيار مهم و سازنده اي در ايجاد صلح، ثبات و امنيت منطقه دارد.

وزير دفاع کشورمان در پايان  بر ضرورت همکاري هاي دفاعي- امنيتي کشور هاي ساحلي درياي خزر در حوزه هاي مختلف از جمله مبارزه با تروريسم، افراطي گري  و قاچاق مواد مخدردر چارچوب پيمان و ائتلافي مستحکم تاکيد کرد.

در این دیدار سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی با تمجید از قدرت و توانمندی های دفاعی و فناورانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت:ما این قدرت را در رژه با شکوه ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۹ فروردین مشاهده کردیم و به آن مباهات می کنیم.

وزیر دفاع آذربایجان با اشاره به عزم و اراده سران دو کشور برای توسعه همکاری ها افزود:آمادگی داریم در کمترین زمان ممکن توافقات فی مابین را اجرایی نمائیم.

سپهبد ذاکر حسن اف، تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های دفاعی – نظامی به ریاست وزرای دفاع ایران و آذربایجان را اقدامی ضروری برای سرعت بخشیدن به اجرای توافقات میان دو کشور اعلام کرد و گفت:ما آمادگی داریم در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنیم.

وی خاطر نشان کرد:تأکید رئیس جمهور آذربایجان از ارتقاء سطح روابط، حاکی از جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در نزد مقامات جمهوری آذربایجان است.

 

 

کد N796984

وبگردی