آفتاب
بر اساس طرح رگولاتوری؛

نرخ متفاوت برای اپلیکیشنهای بومی و خارجی در نظر گرفته می شود

نرخ متفاوت برای اپلیکیشنهای بومی و خارجی در نظر گرفته می شود

مدیرعامل همراه اول از طرح حمایتی رگولاتوری برای اپلیکیشن های بومی خبر داد و گفت: براساس این طرح نرخ متفاوت برای اپلیکیشن های بومی و خارجی درنظر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع عمومی سالیانه شرکت ارتباطات سیار صبح امروز با حضور بیش از ۹۸ درصد صاحبان سهام این شرکت، اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و نمایندگان دولت برگزار شد.

در این مجمع، براساس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی از عملکرد شرکت ارتباطات سیار اعلام شد که طبق صورتهای مالی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به مفاد پروانه شرکت مخابرات ایران، بابت تفاوت حق السهم خود از درآمد خدمات سال ۸۸ شرکتهای گروه مخابرات ایران مبلغ ۴ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال مطالبه کرده است که رقم ۴ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال آن مربوط به شرکت ارتباطات سیار ایران است.

براساس این گزارش شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران، نسبت به این ادعا اعتراض و آن را در مراجع قانونی اقامه دعوی کرده است که در نهایت ماده ۳۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اصلی و دادگاههای عمومی و تجدیدنظر تهران، این اعتراض را رد کرده و درخواست اعمال مقررات در این زمینه از سوی قوه قضاییه ارسال شده است؛ براین اساس در مجمع عمومی سالیانه همراه اول، این اپراتور مکلف شد نظر سازمان حسابرسی در این مورد را جلب کرده و نسبت به تعیین تکلیف این مبلغ اقدام کند.

در این مراسم وحید صدوقی در خصوص این اشکال که از سوی سازمان حسابرسی مطرح شد تاکید کرد: درخواست تجدیدنظر حکم در این باره داده شده و چنانچه اثبات شود که همراه اول و مخابرات در این زمینه بدهکار هستند به طور قطع این بدهی پرداخت خواهد شد.

وی این موضوع را مربوط به سال خصوصی سازی مخابرات عنوان کرد و دلیل مغایرت موضوع را به این دلیل عنوان کرد.

خسارت ۴۳۰ میلیون دلاری همراه اول از خروج نوکیا

مدیرعامل همراه اول در این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر خسارت ۴۳۰ میلیون دلاری این شرکت از خروج نوکیا از ایران گفت: نوکیا به عنوان وندور ۶۰ درصد شبکه همراه اول از دو سال پیش همکاری در بخش نرم افزاری و سخت افزاری با ما را متوقف کرد و از دهم تیرماه سال ۹۲ نیز به طور کامل همکاری خود را با مجموعه همراه اول قطع کرد؛ به دلیل اینکه بخشی زیادی از شبکه همراه اول از طریق این وندور پشتیبانی می شد همراه اول بابت این قطع همکاری در قالب تجهیزات و نرم افزار، از این شرکت فنلاندی خسارت دریافت کرد.

اینترکانکشن مخابرات و ایرانسل در صف بررسی

صدوقی در مورد اختلاف حساب همراه اول و مخابرات با اپراتور ایرانسل برای اینترکانکشن ( ارتباط متقابل) گفت: این موضوع بیشتر در بحث اینترکانکشن مخابرات و ایرانسل وجود دارد که هم اکنون در بررسی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد و برای اعلام نظر نهایی در این زمینه از داوران ITU بهره گرفته شده است.

۱۶ میلیون همراه اولی اسمارت فون دارند

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با اشاره به سرمایه گذاری این شرکت در حوزه باند پهن موبایل و رونق شبکه های اجتماعی موبایلی گفت: در بهمن ماه سال ۹۳ شمار مشترکان دارای اسمارت فون همراه اول به ۱۶ میلیون مشترک رسید؛ این درحالی است که در بهمن ماه سال ۹۲ تعدد گوشی های هوشمند در شبکه همراه اول ۳ میلیون دستگاه بود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۷۵ درصد درآمد دیتا همراه اول از محل بسته و ۲۵ درصد از محل فروش آزاد دیتا به صورت کیلوبایتی حاصل می شود افزود: ترافیک دیتا در شبکه همراه اول ۳۷ برابر شده است .

صدوقی از توافق صورت گرفته رقم مربوط به درآمد پیامک و دیتا با رگولاتوری خبر داد و گفت: امسال بر سر درآمد ۲۸.۱ درصدی درآمد دیتا و پیامک توافق کردیم و این ابهام برای همیشه برطرف شد.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه پایین ترین نرخ مکالمات موبایل و ثابت را در دنیا داریم، افزود: ۵ سال است که منتظر دریافت مجوز از بانک مرکزی برای راه اندازی موبایل بانکینگ و موبایل پیمنت هستیم.

طرح رگولاتوری برای تفاوت نرخ استفاده از اپلیکیشن های بومی

صدوقی با تاکید براینکه رونق اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی موبایل در کشور بر نحوه دریافت عوارض در این زمینه اعتراض کرد و گفت: شبکه های اجتماعی خارجی بدون پرداخت عوارض در کشور فعال شده اند و این درحالی است که ما ۵۱ درصد عوارض پرداخت می کنیم.

وی افزود: رگولاتوری در حال بررسی طرحی در جهت حمایت از تولید محصولات بومی در این حوزه است که براساس آن نرخ متفاوت برای اپلیکیشن های بومی و خارجی درنظر گرفته است.

وی با تاکید براینکه تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارسال پیامک در شب عید خود را نشان داد ادامه داد: برای مثال ما با کاهش ۵ درصد پیامک و رقیب ما با کاهش ۵۰ درصدی تبادل پیامک در ایام عید مواجه شد که در این زمینه دولت باید برای تولید داخل تمهیداتی بیاندیشد.

طرح جابجایی شماره بین اپراتورها ۳ سال طول می کشد

صدوقی در مورد طرح ترابردپذیری شماره های موبایل و تغییر اپراتور بدون جابجایی شماره تاکید کرد: ترابردپذیری در برخی نقاط دنیا موفق و در برخی ناموفق بوده و ما نیز در ایران موافق اجرای این طرح هستیم و نگران از دست دادن مشترکانمان نیستیم و حتی ممکن است مشترک نیز جذب کنیم.

مدیرعامل همراه اول اضافه کرد: اما از لحاظ زیرساختهای فنی و ایجاد مرکز ملی شماره گذاری با روش های اصولی به نظر می رسد این طرح دو تا ۳ سال زمان ببرد.

وی گفت: در این طرح، اپراتورها به سمت بلوغ و رقابتی شدن می روند و ما از این طرح استقبال می کنیم.    

وی از سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی شبکه و توسعه بازار خبر داد و گفت: نرخ قطع مکالمه در همراه اول ۵۰ صدم درصد و نرم موفقیت در برقراری تماس ۹۸.۹۱ درصد برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار درآمد کل این شرکت در سال ۹۳ را ۸۶ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال – معادل ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان – عنوان کرد.

به گزارش مهر، در مجمع سالانه شرکت ارتباطات سیار ایران مقرر شد این اپراتور با تقسیم ۸۷ درصد سود خود به سهامداران به ازای هر سهم ۵۴۱ تومان به صاحبان سهام پرداخت کند.

کد N796866

وبگردی