آفتاب
در دیدار دهقان و الهام علی اف مطرح شد؛

استقبال آذربایجان از ارتقای سطح دفاعی تهران - باکو

استقبال آذربایجان از ارتقای سطح دفاعی تهران - باکو

رئیس جمهور آذربایجان با حمایت کامل از ارتقای سطح دفاعی میان دو کشور، گفت:ثبات، امنیت و پیشرفت ایران را ثبات ، امنیت و پیشرفت آذربایجان می دانیم و همواره از مواضع ایران حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حسين دهقان وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران که به  دعوت رسمي سپهبد ذاکر حسن اف وزير دفاع جمهوري  آذربايجان به اين کشور سفر کرده است با الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان ديدار  و پيرامون مسايل مهم دو جانبه، منطقه اي و بين المللي گفتگو کرد.       

در اين ديدار سردار دهقان با ابلاغ سلام هاي گرم رئيس جمهور اسلامي ايران به رئيس جمهور آذربايجان  با اشاره به اشتراکات فراوان مذهبي، تاريخي ايران و آذربايجان، اراده سياسي قوي رهبران دو کشور در توسعه مناسبات را ضمانت بسيار خوبي براي اجراي توافقات و ترسيم افق آينده همکاري هادانست.

وزير دفاع جمهوري اسلامي  ايران گفت: دوکشور از يک ژئوپلتيک مشترک برخوردار هستند و منافع و تهديدات مشترک آنان لزوم توسعه همکاري هاي همه جانبه را بيش از پيش افزايش داده است.

سردار دهقان با بيان اينکه آذربايجان در سياست خارجي و ديپلماسي دفاعي جمهوري اسلامي ايران از جايگاه ويژه اي برخوردار است و ظرفيت هاي فراواني براي افزايش تعاملات و همکاري دو کشور به ويژه در حوزه دفاعي و نظامي وجود دارد، آمادگي کشورمان رابراي ارتقاع سطح روابط دفاعي و تامين تجهيزات مورد نياز ارتش آذربايجان اعلام کرد.

وزير دفاع، با تبيين راهبرد آمريکا براي در تنگنا قراردادن امنيتي و ژئوپلیتیک کشورهاي منطقه از طريق، ايجاد بحران هاي طراحي و مديريت شده و ائتلاف هاي اشکار و پنهان گفت : تهاجم نظامي عربستان به يمن که با حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي صورت گرفته در همين راستا است که منجر به افزايش وخامت و پيچيده تر شدن وضعيت خاورميانه شده است.

سردار دهقان با اشاره به طرح ۴ ماده اي جمهوري اسلامي ايران براي خاتمه دادن به بحران يمن گفت: حمايت کشور هاي اسلامي از اين طرح که شامل برقراري  آتش بس فوري، ارسال کمک ها ي انسان دوستانه، گفتگو هاي يمني - يمني  و تشکيل دولت فراگير مي باشدراه حل بحران و جلوگيري از خون ريزي در اين کشور است.

وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران، همچنين با اشاره به برنامه تروريست هاي تکفيري براي توسعه وضعیت کنونی خود در منطقه آسياي مرکزي و قفقاز گفت: تلاش کشورهاي منطقه براي همکاري و تعامل جدي به منظورمقابله با تروريسم مي تواند جلوي نفوذ و توسعه آنان را گرفته ظريب امنيتي منطقه را افزايش دهد.

سردار دهقان از درياي خزر به عنوان درياي صلح و دوستي ياد کرد و گفت درياي خزر نبايد به منطقه اي براي رقابت تسليحاتي تبديل شود.

وي تاکيد کرد کليه مسايل درياي خزر صرفا توسط کشورهاي ساحلي و از طريق مذاکره و مسالمت آميز قابل حل و فصل مي باشد.

 دراين ديدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با ابراز مسرت از سفر سردار دهقان به آذربایجان، رضایت خود را از روند رو به پیشرفت و مطلوب روابط دو کشور در همه زمینه ها اعلام کرد.

رئیس جمهور آذربایجان با حمایت کامل از ارتقای سطح دفاعی میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد : این سفر منجر به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری های دفاعی و نظامی میان تهران و باکو شود.

وی افزود : ثبات، امنیت و  پیشرفت ایران را ثبات، امنیت و پیشرفت آذربایجان می دانیم و بر همین اساس همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای حمایت کرده و معتقدیم هیچ عاملی نمی تواند تاثیری بر مواضع آذربایجان در این ارتباط داشته باشد.

الهام علی اف ضمن تاکید بر وجود دیدگاه های یکسان در مقابله با گروه های تکفیری – تروریستی تصریح کرد : کشورهای منطقه باید به طور جدی و همه جانبه با همکاری یکدیگر این تهدید منطقه ای را دفع و برای ایجاد امنیت، صلح و ثبات تلاش نمایند.

کد N796815

وبگردی