آفتاب
/مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی/

متقی: اگر تحریم‌ها برداشته شود فشارها علیه ایران تصاعدی می‌شود

متقی: اگر تحریم‌ها برداشته شود فشارها علیه ایران تصاعدی می‌شود

یک استاد دانشگاه با اشاره به شناختش از رفتارهای آمریکا گفت: اگر تحریم‌ها هم برداشته شود در آینده فشار علیه ایران تصاعدی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم متقی استاد دانشگاه در همایش یک روزه مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، گفت: شهدای هسته‌ای قدرت راهبردی ایران بودند و در مظلومیت ایفای نقش کردند و هیچ‌گاه فضای بین‌المللی به شهادت آن‌ها هیچ واکنشی نشان نداد.

این استاد دانشگاه با بیان این که مذاکرات کنونی ایران و 1+5 ادامه مذاکرات پیشین است، گفت: به‌هنگام برگزاری مذاکرات آلماتی اعلام کردم که این مذاکرات تکنیکی نیست و بیش‌تر سیاست‌های اعلامی بیان می‌شود تا سیاست‌های عملی. در آن زمان جامعه ایرانی در یک هیجانی به سر می‌برد که برخی در آن دوران قطعنامه‌ها را کاغذ پاره پنداشتند. اکنون نیز همانند آن روز برخی فکر می‌کنند که تحریم‌ها برطرف می‌شود.

او ادامه داد: ما بارها در گذشته اعلام کردیم که فردو خط قرمز ماست و درباره این تاسیسات هیچ انعطاف‌پذیری نشان نمی‌دهیم اما امروز فردو را تبدیل به یک آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای می‌کنیم که به هیچ وجه مواد شکافت‌پذیر در آن وارد نمی‌شود. پس این چه‌طور آزمایشگاهی است؟ به نظر بنده تنها در این بیانیه نظر آمریکایی‌ها تامین شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: می‌گویند همین فردا نیز می‌توانیم شیرهای بسته شده را باز کنید اما این موضوع صحت ندارد زیرا ذخایر رفته است اگر قابلیت‌های راهبردی دشمن افزایش پیدا نکند که می‌کند ما در طول دو سال آینده تنها می‌توانیم به وضعیت هجده ماه گذشته دست یابیم.

وی در انتقاد به اظهارات برخی مبنی بر مذاکرات برد - برد در مذاکرات هسته‌ای، گفت: بازی برد - برد در حالی که دو طرف توان و ظرفیت متفاوتی دارند معنی ندارد. بازی در این‌جا مینی ماکس است. تحریم‌ها بر اساس آن چه که ثبت شده و در آمریکا پیگیری می‌شود به هیچ وجه برداشته نخواهد شد. فکر نمی‌کنم در فضای واقعیت این اتفاق بیفتد.

متقی افزود: اگر تحریم‌ها هم برداشته شود بر اساس تجربه‌ای که از رژیم‌های حقوقی آمریکا دارم در آینده فشار علیه ایران تصاعدی خواهد شد. ما در تاریخ روابط بین الملل این وضعیت را نداشته و نداریم پس فشار علیه ایران تصاعدی شده و فشار ناشی از تحریم‌ها به حوزه‌های دیگر انتقال خواهد یافت.

این استاد دانشگاه با اشاره به قرار گرفتن ایران در فصل هفتم منشور سازمان ملل، گفت: بیانیه لوزان نه تنها فضای احتمال حمله نظامی علیه ایران را کاهش نمی‌دهد بلکه افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N796785

وبگردی