آفتاب

روانچی: آیا طرف آمریکایی می‌تواند به تعهدش در پایان مذاکرات عمل کند؟

روانچی: آیا طرف آمریکایی می‌تواند به تعهدش در پایان مذاکرات عمل کند؟

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به مصوبه کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا گفت: این که طرف مقابل ما بالاخره با دست پر و اراده لازم در مذاکرات حاضر خواهد شد یا خیر؟ سوالی است که ما هم داریم و با طرف آمریکایی مطرح می‌کنیم که می‌خواهد ادامه مذاکرات به چه شکلی باشد؟

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید تخت‌روانچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان با اشاره به مصوبه کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا در رابطه با نظارت توافق احتمالی جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و این مساله به هیچ وجه به ما مربوط نیست که آمریکا چگونه می‌خواهد با کنگره مسائلش را حل کند.

او ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای نمایندگان دولت‌ها با یکدیگر مذاکره می‌کنند و دولت‌ها متعهد می‌شوند که اقدامات تعیین شده را انجام دهند. در عین حال این که تعهدات هر یک از طرف‌ها در چه فرایندی از قوانین اجرایی شود به خود آن کشورها باز می‌گردد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی تصریح کرد:‌ اگر قرار باشد این مصوبه به تصویب سنا و مجلس نمایندگان برسد و در نهایت قانون شود اوباما امضاء کند تعهدش برای دولت اوباما بعد از اتمام مذاکره است. اما این سوال دقیقی است که آیا طرف آمریکایی می‌تواند به تعهدش در پایان مذاکرات عمل کند یا خیر؟ و این سوال برای ما هم وجود دارد.

روانچی در پاسخ به این که آیا حق نظارت بر توافق نهایی برای مجلس ایران وجود دارد؟ گفت: ما همیشه از اظهار نظر مجلس و گرفتن پیشنهادهای آن‌ها استقبال کردیم و این حق نمایندگان ماست.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در پاسخ به این که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و یا طرف مقابل به تعهداتش پایبند نباشد چه روی خواهد داد؟ گفت: الان برای همه روشن شده است که ایران کشوری صلح‌طلب است و به دنبال بمب هسته‌ای نیست و فتوای مقام معظم رهبری مبتنی بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر اساس ان.پی‌.تی است. اگر در ادامه مسیر بخواهند بداخلاقی و سنگ اندازی کنند و به هر دلیلی مذاکرات را به شکست بکشانند، جامعه‌ بین‌الملل متوجه می‌شود که طرف مقابل چه کسی است.

روانچی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که اگر همانطور که مقامات آمریکایی بعد از بیانیه لوزان اعلام کردند و تحریم‌های اقتصادی، بانکی و نفتی یکجا برداشته نشود تصمیم دولت ایران چه خواهد بود؟ گفت: در مرحله اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و نفتی و مالی و تجاری باید در تمام سطوح چهارگانه خود لغو شود و همان‌طور که آقای روحانی هم اعلام کردند در غیر این صورت توافقی نخواهیم داشت.

انتهای پیام
کد N796777

وبگردی