آفتاب

عراقچی: دولت آمریکا مشکلاتش را با کنگره حل کند

عراقچی: دولت آمریکا مشکلاتش را با کنگره حل کند

معاون وزیر خارجه ایران گفت: ما دولت آمریکا را مسوول تعهداتش در توافق احتمالی می‌دانیم. خودشان باید مشکلات‌شان را با کنگره حل کنند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اگر آینده غنی‌سازی ایران به (سانتریفیوژ) IR1 نیست پس آینده هسته‌ای ایران به چه مساله‌ای بستگی دارد؟ اظهار کرد: آینده غنی‌سازی ایران وابسته به ماشین‌های پیشرفته‌تری است که مراحل تحقیق و توسعه آن طی شده باشد. این ماشین‌ها سوی بالاتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم در آینده به میزان غنی‌سازی صنعتی موردنظر در آینده دست یابیم.

وی درباره تصویب طرح کنگره در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و این مذاکره در یک قالب چندجانبه است. مذاکرات ما با شش کشور جهان در قالب 1+5 است. مصوبات کنگره یک کشور نمی‌تواند روند مذاکرات را دچار اختلال کند. البته این اظهارات ناشی از حسن نیت نیست.

عراقچی ادامه داد: ما دولت آمریکا را مسوول تعهداتش در توافق احتمالی می‌دانیم. خودشان باید مشکلات‌شان را با کنگره حل کنند ولی از نزدیک تصمیمات گرفته شده و تأثیرات احتمالی آن را رصد می‌کنیم.

او درباره توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 گفت:‌ اگر این توافق نهایی شود یک توافق چندجانبه بین‌المللی خواهد بود که از نظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور است. ما به دلیل تحریم‌ها وارد مذاکرات نشده‌ایم. ما وارد مذاکره شدیم چون در صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز به داشته‌های خود رسیده‌ایم و احساس می‌کنیم که اکنون زمانی است که می‌توانیم در صحنه بین‌المللی این داشته‌ها را تثبیت کنیم و در مقابل آن می‌توانیم اعتمادسازی کنیم تا اگر احیاناً سوالات و ابهامات و روزنه‌هایی وجود دارد، در یک روال مذاکراتی معقول حل و فصل شود.

عراقچی درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5، گفت: این مذاکرات از روز چهارشنبه در سطح معاونان وزارت امور خارجه برگزار می‌شود و در کنار آن جلسات کارشناسی هم در حوزه تحریم‌ها و هم در حوزه ابعاد دیگر هسته‌ای نیز برگزار خواهد شد. این مذاکرات سه روزه خواهد بود.

انتهای پیام

کد N796760

وبگردی