آفتاب
سردار دهقان در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان:

دریای خزر نباید به منطقه‌ای برای رقابت تسلیحاتی تبدیل شود

دریای خزر نباید به منطقه‌ای برای رقابت تسلیحاتی تبدیل شود

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی سپهبد ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده است با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و پیرامون مسایل مهم دو جانبه ،منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی سپهبد ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده است با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و پیرامون مسایل مهم دو جانبه ،منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این دیدار سردار دهقان با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور اسلامی ایران به رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اشتراکات فراوان مذهبی، تاریخی ایران و آذربایجان،اراده سیاسی قوی رهبران دو کشور در توسعه مناسبات را ضمانت بسیار خوبی برای اجرای توافقات و ترسیم افق آینده همکاری‌ها دانست.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور از یک ژئوپلتیک مشترک برخوردار هستند و منافع و تهدیدات مشترک آنان لزوم توسعه همکاری های همه جانبه را بیش از پیش افزایش داده است.

سردار دهقان با بیان اینکه آذربایجان در سیاست خارجی و دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ظرفیت های فراوانی برای افزایش تعاملات و همکاری دو کشور به ویژه در حوزه دفاعی و نظامی وجود دارد، آمادگی کشورمان را برای ارتقاع سطح روابط دفاعی و تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش آذربایجان اعلام کرد.

وزیر دفاع با تبیین راهبرد آمریکا برای در تنگنا قراردادن امنیتی و ژئوپلیتیک کشورهای منطقه از طریق، ایجاد بحران های طراحی و مدیریت شده و ائتلاف‌های آشکار و پنهان گفت: تهاجم نظامی عربستان به یمن که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته در همین راستاست که منجر به افزایش وخامت و پیچیده‌تر شدن وضعیت خاورمیانه شده است.

سردار دهقان با اشاره به طرح 4 ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای خاتمه دادن به بحران یمن گفت: حمایت کشور های اسلامی از این طرح که شامل برقراری آتش‌بس فوری،ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، گفتگوهای یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر می‌باشد،راه حل بحران و جلوگیری از خونریزی در این کشور است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، همچنین با اشاره به برنامه تروریست های تکفیری برای توسعه وضعیت کنونی خود در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز گفت: تلاش کشورهای منطقه برای همکاری و تعامل جدی به منظور مقابله با تروریسم می تواند جلوی نفوذ و توسعه آنان را گرفته ضریب امنیتی منطقه را افزایش دهد.

سردار دهقان از دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی یاد کرد و گفت: دریای خزر نباید به منطقه‌ای برای رقابت تسلیحاتی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: کلیه مسایل دریای خزر صرفا توسط کشورهای ساحلی و از طریق مذاکره و مسالمت آمیز قابل حل و فصل می باشد.

دراین دیدار الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان با ابراز مسرت از سفر سردار دهقان به آذربایجان، رضایت خود را از روند رو به پیشرفت و مطلوب روابط دو کشور در همه زمینه ها اعلام کرد.

رئیس جمهور آذربایجان با حمایت کامل از ارتقای سطح دفاعی میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد که این سفر منجر به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی و نظامی میان تهران و باکو شود.

وی افزود: ثبات، امنیت و پیشرفت ایران را ثبات، امنیت و پیشرفت آذربایجان می دانیم و بر همین اساس همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای حمایت کرده و معتقدیم هیچ عاملی نمی تواند تاثیری بر مواضع آذربایجان در این ارتباط داشته باشد.

الهام علی اف ضمن تاکید بر وجود دیدگاه های یکسان در مقابله با گروه های تکفیری – تروریستی تصریح کرد: کشورهای منطقه باید به طور جدی و همه جانبه با همکاری یکدیگر این تهدید منطقه‌ای را دفع و برای ایجاد امنیت، صلح و ثبات تلاش نمایند.

انتهای پیام

کد N796740

وبگردی