آفتاب

تاخیر در آغاز ساخت راکتورهای نوترونی نسل جدید روسیه

تاخیر در آغاز ساخت راکتورهای نوترونی نسل جدید روسیه

شرکت هسته‌ای روس اتم روسیه اخیرا پروژه ساخت راکتور نوترونی سدیم سرد شده (BN-1200) را به دلیل نیاز به تامین سوخت مورد نیاز و نداشتن سوددهی لازم را به تعویق انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، شرکت مهندسی هسته‌ای آفریکانتوف زیرمجموعه شرکت هسته‌ای روس اتم روسیه، در راستای ساخت راکتورهای نسل آینده که به راکتورهای نسل چهارم معروف هستند در حال ساخت راکتور هسته‌ای (BN-1200) است.

قرار بود بهره‌برداری رسمی از این راکتور از سال 2025 آغاز شود. هم اکنون، راکتور (BN-800) نوترونی سدیم سرد شده، فعالیت خود را با ظرفیت 789 مگاواتی از ژوئن 2014 آغاز کرده است.

کمیته هسته‌ای روسیه، روز گذشته اعلام کرد که ساخت راکتور (BN-1200) که قرار است در نیروگاه هسته‌ای بلویارسک ساخته شود به تعویق خواهد افتاد.

هم‌چنین بنا به اعلام این کمیته این تصمیم برای بررسی بیش‌تر در زمینه‌های سوددهی مالی و تامین سوخت لازم یکی از اولویت‌ها برای جلوگیری از توقف و ضرردهی راکتورهای نوترونی سدیم خنک شده در آینده و ادامه ساخت آن است.

آندری تیمونوف،‌ سخنگوی شرکت روس اتم در این باره اعلام کرد: برای ما، راکتور (BN-800) تنها پایه و اساس گسترش نسل جدید راکتورها نیست و از آن تنها برای ساخت راکتور نسل جدید (BN-1200) استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

کد N796726

وبگردی