آفتاب
موسویان در همایش مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی تشریح کرد:

۲ امتیازی که ایران می‌دهد و ۲ امتیازی که دریافت می کند

۲ امتیازی که ایران می‌دهد و ۲ امتیازی که دریافت می کند

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در توافق جامع و همچنین در بیانیه لوزان و توافق ژنو، دو امتیاز بزرگ می‌دهیم و دو امتیاز بزرگ نیز خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین موسویان، عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در همایش «مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی»، با اشاره به سخنرانی اوباما در شهریور ماه سال ۹۲، گفت: این سخنرانی دارای پنج نکته مهم است خصوصا که قبل از آن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نیویورک مذاکرات شبانه‌روزی داشتند.

وی گفت: در سخنرانی اوباما اولین باری بود که رئیس‌جمهور آمریکا در منظر عمومی اعلام می‌کرد که سیاست من، تغییر رژیم نیست. دوم اینکه اوباما اعلام کرد آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط است. همچنین آماده بهبود روابط با ایران است که این مطلب چیزی بود که ایران ۳۵ سال اصرار می‌کرد که رابطه با آمریکا باید بر اساس احترام متقابل باشد.

موسویان بیان کرد: اوباما فتوای هسته‌ای مقام معظم رهبری را به رسمیت شناخت. باید به این موضوع توجه کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل فتوای یک مرجع شیعه را به رسمیت بشناسد و نکته آخر اینکه اوباما، وزیر امور خارجه خود را مامور کرد با همتای ایرانی مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: این پنج نکته، نقطه آغاز روابط ایران و آمریکا بود که بعد از آن توافق ژنو و بیانیه لوزان را داشتیم که اگر بخواهم به طور خلاصه این دو مورد را بررسی کنم، باید بگویم که ما دو امتیاز بزرگ می‌گیریم و دو امتیاز بزرگ می‌دهیم.

موسویان با اشاره به اینکه در توافق جامع نیز همین‌طور خواهد بود، اظهار داشت: دو امتیاز بزرگ ما این است که تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود و حق غنی‌سازی ما در زمینه هسته‌ای و حق آب سنگین هر دو مورد قبول است و دو امتیاز بزرگی که در مقابل می‌دهیم نیز راستی‌آزمایی و گستره محدودیت برنامه هسته‌ای ما خواهد بود.

ادامه دارد...

 

کد N796555

وبگردی