آفتاب
متقی در همایش مذاکرات هسته‌ای از دیدگاه علوم سیاسی:

فردو تبدیل به آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای می شود/۱۸ سال عقب می افتیم

فردو تبدیل به آزمایشگاه فیزیک هسته‌ای می شود/۱۸ سال عقب می افتیم

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما بارها اعلام کردیم فردو خط قرمز ماست و در خصوص آن انعطاف پذیری نداریم، اما امروز فردو تبدیل به یک آزمایشگاه فیزیک هسته ای می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی، با بیان اینکه کارهای دیپلماتیک همانند کارهای امنیتی و راهبردی و نظامی کار بسیار دشواری است، اظهار کرد: اگر نیروهای نظامی را خط مقدم جبهه بدانیم، دیپلمات‌ها را باید خط مقدم اعتبار سیاسی هر کشوری تلقی کنیم.

وی افزود: تجربه مذاکرات هسته ای ما از سال ۲۰۰۳ نشان داده است که در هر دوران یک تیم مذاکره می‌کند و مذاکرات خود را به حق می داند و مسائل بروکراتیک کمتر در این حوزه دیده می‌شود.

متقی با گرامیداشت یاد شهدای هسته ای، تصریح کرد: آنها پشتوانه قدرت راهبردی ایران بودند و در مظلومیت ایفای نقش کردند و فضای بین المللی هیچ واکنشی در قبال ترور آنها نداد.

وی، فرایند مذاکرات امروز را ادامه مذاکرات قبل اما در واکنش به آن دانست و گفت: زمانی که مذاکرات آلماتی برگزار شد من در یک مصاحبه تلویزیونی گفتم مذاکرات به هیچ وجه تکنیکی و کارساز نبوده است و نتیجه مطلوب را برای کشور ایجاد نمی کند و بیش از اینکه بخواهد اهداف تامین شود، عمدتا سیاست اعلامی عمل می شود، نه سیاست اعمالی، زیرا هیچ گونه انعطاف پذیری وجود نداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سنگ بنای مذاکرات لوزان بر مذاکرات ژنو گذاشته شد، گفت: مذاکرات ژنو و مذاکرات فرعی آن در شرایطی بود که شاید تیم هسته ای ما در حوزه دانشگاهی نگاه دقیقی به الگوهای آمریکایی نداشت.

وی افزود: آنچه که آمریکایی ها خواستند در فرآیند مذاکرات حاصل شده است، یعنی می خواستند ذخایر غنی شده ما کاهش یابد که این وضعیت بعد از مذاکرات ژنو برای آنها حاصل شد.

متقی ادامه داد: ذخایر ما در وضعیت اکسید قرار گرفت و همچنین رقیق شد و تبدیل به میله سوخت شد که امروز کاربردی برای ما ندارد.

وی افزود: آنچه که آمریکایی ها می خواستند تا قابلیت ابزاری ما در تولید ذخایر غنی شده اورانیوم را کاهش دهند، حاصل شد. ما بارها اعلام کردیم فردو خط قرمز ماست و در خصوص آن انعطاف پذیری نداریم، اما امروز فردو تبدیل به یک آزمایشگاه فیزیک هسته ای می شود.

متقی تصریح کرد: می گویند هیچ مواد شکاف پذیری نباید وارد فردو شود، پس چگونه باید آزمایش در آن صورت گیرد. اینکه می گویند هر وقت بخواهیم به قابلیت گذشته بازمی گردیم صحیح نیست؛ چرا که ما در یک فرآیند دو ساله می توانیم به فرآیند ۱۸ سال گذشته خود برسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: به نظر من همان گونه که در مراحل قبل انعطاف پذیری صورت گرفته است و به نام موفقیت نام برده می شود در ادامه نیز اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فضای بازی هسته ای اگر بخواهیم به وضعیت برد- برد برسیم، هیچ گاه شدنی نیست، گفت: این بازی برای دو کشور که دارای سیاست های راهبردی کاملا مغایر با هم هستند ممکن نیست.

متقی افزود: تحریم ها بر اساس آنچه که ثبت شده است به هیچ وجه در تیرماه برداشته نخواهد شد. این در فضای واقعیت امکان دارد. با توجه به تجربه ای که از رژیم تحریم های آمریکا دارم، برداشته شدن این تحریم ها یک شاهکار است که هیچ گاه حاصل نمی شود.

وی در پایان با بیان اینکه پس از مذاکرات و در صورت احتمال حصول توافق، تصاعد فشار علیه ایران بالا می یابد، گفت: روند آینده بیش از آنکه معطوف به انعطاف پذیری در برداشتن تحریم ها بشود به افزایش تحریم ها و انتقال آنها به حوزه های دیگر خواهد شد.

کد N796522

وبگردی