آفتاب

فابیوس: خواهان یک توافق هسته‌ای هستیم

فابیوس: خواهان یک توافق هسته‌ای هستیم

وزیر امور خارجه فرانسه با انتقاد از تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس-300 به ایران گفت که این کار موجب تشدید مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به منظور دیدار با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است، گفت: تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه اس-300 به ایران یک پیام غلط را ارسال کرد. در حالی که غرب برای نهایی کردن چارچوب تفاهمی که در لوزان سوییس به دست آمد تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه ابراز نگرانی کرد که تحویل این سامانه دفاعی به ایران مخالفت با یک توافق هسته‌ای با تهران را تشدید می‌کند و تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

فابیوس اظهار کرد: یک توافق با ایران برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای در منطقه و بیش از آن برای کاهش تنش‌ها انجام می‌شود.

وی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز یادآور شد: ما باید از این مفهوم که دوره‌ای که در آن قرار داریم منجر به تجهیز دوباره به سلاح و ایجاد فضایی غیرقابل قبول می‌شود و آن‌هایی را که با توافق مخالف‌اند را تشویق می‌کند بپرهیزیم.

به نوشته فایننشال تایمز، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه هفته گذشته با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی موشکی اس-300 به ایران را لغو کرد و گفت که این کار را به دلیل انعطافی که تهران در مذاکرات اخیر لوزان از خود نشان داده انجام داده است.

پاریس برای این‌که بتواند به بازار ایران بازگردد خواهان لغو تحریم‌ها علیه ایران در صورت حصول توافقی است که منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود. هم‌چنین خواهان مکانیزمی است که بتواند در صورت نقض جدی متن توافق از سوی ایران این تحریم‌ها را دوباره علیه این کشور به‌کار گیرد.

وزیر امور خارجه فرانسه هم‌چنین گفت: باید دقت زیادی درباره این موضوعات به خرج داد. این مسائل مورد بحث قرار گرفته‌اند اما هنوز توافق قطعی انجام نشده است. این موارد بسیار مهم‌اند.

وی ادامه داد: موضع فرانسه این است که ما خواهان یک توافق هستیم. اما این توافق باید محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد.

به نوشته این روزنامه این دیپلمات 68 ساله فرانسوی که نزدیک به چهار دهه فعالیت سیاسی در این کشور دارد پیش از این مواضع سختی در مذاکرات هسته‌ای پیش گرفته و در دورهای قبلی از حصول یک توافق جلوگیری کرده است.

فابیوس تصریح کرد: در برخی مواقع ما پیش‌نویسی را تهیه کردیم که از نظر من راضی کننده نبود.

وزیر امور خارجه فرانسه هم‌چنین در این گفت‌وگو بر لزوم ازسرگیری مذاکرات صلح و اسراییل میان فلسطینی‌ها تأکید کرد و خواستار یک قطعنامه سازمان ملل بر اساس راه‌حلی دوجانبه شد.

انتهای پیام

کد N796513

وبگردی