آفتاب

وال استریت ژورنال: طرح کورکر بدتر از توافق نکردن است

وال استریت ژورنال: طرح کورکر بدتر از توافق نکردن است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با پرداختن به طرح سناتور کورکر درباره نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای آن را فاجعه‌بارتر از به توافق نرسیدن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال، طرح باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا را که به کنگره اجازه بازبینی یک توافق هسته‌ای با ایران را می‌دهد به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به نوشته این روزنامه، در واقع این شعار که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است درباره طرح سناتور کورکر صدق می‌کند. این قانونی است که تأیید می‌کند رییس‌جمهور آمریکا می‌تواند یکجانبه قراردادهایی با قدرت‌های خارجی امضا کند. چون طبق قوانین آمریکا اگر بخواهد از پروسه تصویب در مجلس سنا پرهیز کند باید ثابت کند که نتیجه دیپلماسی‌اش به یک قرارداد منتهی نخواهد شد. (انجام یک توافق نیازی به تصویب سنا ندارد).

طرح کورکر به این رفتار ریاست جمهوری که اکنون به نظر می‌آید به دنبال پنهان کردن استفاده بیش از حد از قدرت اجرایی‌اش‌ است، مشروعیت می‌دهد. در حقیقت طرح کورکر چنین رفتاری را تطهیر می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: مسأله درباره طرح کورکر این است که دست کم این قانون برخی بحث‌ها و رأی‌گیری‌ را در کنگره تضمین می‌کند. ما اکنون به عنوان یک کشور این مباحث را داریم و بلند صحبت کردن درباره آن ارزشش را بالا نمی‌برد. کنگره به تحریم‌های ایران رأی داده است اما طرح کورکر به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد تا از این رأی گیری اجتناب کند. طرح سناتور کورکر حرکت به سمت یک توافق بد شده است.

کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را به تصویب رساند که به کنگره اجازه می‌دهد تا 30 روز هر توافقی را موردبازبینی قرار دهد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پیش از این گفته بود در صورت تصویب این طرح آن را وتو خواهد کرد چون به روند مذاکرات آسیب می‌زند اما وی اکنون می‌گوید که به دلیل تغییراتی که در ‌آن اعمال شده آماده است تا آن را امضا کند.

دموکرات‌های آمریکا تصمیم‌هایی را به این طرح اضافه کرده‌اند تا آن را برای رییس‌جمهور قابل قبول‌تر کنند.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان،‌ سناتور کورکر می‌گوید که نسبت به پایبندی ایران به تعهداتش در یک توافق هسته‌ای بدبین است.

او در گفت‌وگو با این شبکه خبری ابراز نگرانی کرد قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای‌شان با ایران برای این‌که بتوانند به یک توافق دست پیدا کنند امتیازات زیادی به این کشور داده‌اند.

کورکر هم‌چنین گفت که ایران در مذاکرات هسته‌ای مواضع خود را حفظ کرده است و ما به سمت آن‌ها حرکت کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: قانون‌گذاران باید از جزییات و متن محرمانه‌ای که قرار است مذاکره کنندگان تا پایان ماه ژوئن در توافق نهایی به آن دست پیدا کنند مطلع شوند چون در حال حاضر مقامات ایران یک چیز می‌گویند و رییس‌جمهور ما یک چیز دیگر.

بر اساس این گزارش، طرح تصویب شده سناتور کورکر قرار است به‌زودی در صحن سنا به رأی گذاشته شود.

انتهای پیام

کد N796453

وبگردی