آفتاب
/مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی/

ایزدی: به بازبینی عمیق مذاکرات هسته‌ای نیاز داریم

ایزدی: به بازبینی عمیق مذاکرات هسته‌ای نیاز داریم

یک استاد دانشگاه با اشاره به این که تعداد محدودی از تحریم‌ها در بیانیه سوئیس برداشته می شود، ، گفت: به نظر می‌رسد هدف از طراحی مذاکرات تنها رسیدن به توافق است نه برداشتن تمامی تحریم‌ها.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد ایزدی، استاد دانشگاه در همایش مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که صبح امروز (دوشنبه) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرد با اشاره به طرح سنا مبنی بر نظارت بر توافق احتمالی با ایران و تصویب آن در کمیته روابط خارجی سنا، گفت: با تصویب این طرح تیم مذاکرات آمریکا در دادن امتیازات دستش بسته و با محدودیت‌های بیشتری روبرو می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که از 28 تحریم آمریکا بر اساس بیانیه سوئیس 5 تحریم آن برداشته می‌شود، گفت: در بیانیه سوئیس همان مشکل توافق ژنو دیده می‌شود که در کنار هرگونه تحریم واژه هسته‌ای گنجانده شده است. بر همین اساس برخی تحریم‌های بانکی و نفتی که برای ایران مشکل ایجاد کرده است هنوز باقی می‌ماند. امید داریم که تیم ایران این مسأله را اصلاح کند و تحریم‌های اصلی برداشته شود. زیرا ایران امتیازهای مختلفی به طرف مقابل داده است و در صورت انجام چنین اقداماتی مذاکرات برد- برد می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تحریم‌های هسته‌ای به بهانه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده اما هدف‌شان سیاسی بوده است، گفت: آمریکایی که کمک‌های لجستیکی به نیروهای عربستان سعودی می‌کند نمی‌تواند صحبتی در حوزه تروریسم و حقوق بشر داشته باشد. در واقع همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا عقبه سیاسی دارد.

وی با اشاره به پیشنهاداتی به تیم مذاکره کننده هسته‌ا ی ایران، گفت: دولت آمریکا باید متعهد شود با تغییرات سیاسی در قوه مجریه و مقننه در صورت پایبندی ایران به تعهداتش تمامی تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند. همچنین زمانی تعهدات ایران الزام‌آور باشد که کنگره به همراه مجلس ایران توافق نهایی را به تصویب برساند.

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که برخی‌ می‌گویند برخی اظهارات طرف مقابل مصرف داخلی دارد، گفت: هر آن چه که مصرف داخلی دارد به معنای غلط نیست و این موضوع درست نیست که اعلام کنیم آن اظهارات حقیقت ندارد.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: ما نیاز به بازبینی عمیق طراحی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داریم و باید هدف از مذاکرات برداشتن تمامی تحریم‌ها باشد.

انتهای پیام

کد N796413

وبگردی