آفتاب

شی جینپینگ امروز در اسلام‌آباد/ سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری چین در پاکستان

شی جینپینگ امروز در اسلام‌آباد/ سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری چین در پاکستان

رئیس‌جمهوری چین امروز (دوشنبه) راهی پاکستان می‌شود و پاکستانی‌ها امید دارند که با رونمایی از طرح سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری وی، بحران انرژی مزمن حل شده و اسلام‌آباد به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن با طرح مذکور مرسوم به "مسیر اقتصادی چین- پاکستان" امیدوار است که سرمایه‌گذاری خود در پاکستان را بخشی از طرحش برای توسعه جایگاه حمل‌ونقل و تجارت در سراسر جنوب و مرکز آسیا و مقابله با تاثیرات آمریکا و هند افزایش دهد.

پاکستان چندین دهه است که درگیر مبارزه با شبه‌نظامیان است و امیدوار است که با سرمایه‌گذاری چین، مشکل اقتصاد متزلزل و ضعیف‌اش را حل کند.

دو کشور قرار است در زمینه گاز طبیعی، ذغال‌سنگ و سایر پروژه‌های انرژی خورشیدی که 16 هزار و 400 مگاوات برق تولید می‌کندف همکاری داشته باشند. در پروژه‌های دو جانبه همچنین جاده‌سازی، راه‌آهن و ایجاد خطوط نفت را شامل می‌شود که با این کار مسیر انتقال نفت خاورمیانه به چین از مسیر هند بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

علاوه بر مسائل اقتصادی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بر مسائل امنیتی تاکید خواهد کرد. حل نگرانی‌ها درباره امنیت منطقه‌ای در صدر دستور کار رهبران پاکستان و چین قرار دارد. چین به شدت نگران نفوذ شبه‌نظامیان پاکستان به استان سین کیانگ نگران است.

انتهای پیام

کد N796277

وبگردی