آفتاب
/مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی/

سلیمی: مذاکرات هسته‌ای در تاریخ روابط بین‌الملل کم نظیر است

سلیمی: مذاکرات هسته‌ای در تاریخ روابط بین‌الملل کم نظیر است

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای کنش گفتاری جدیدی را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرده است گفت: ارائه سخنی که باعث بازنمایی ایران در ذهنیت طرف مقابل می‌شود گشایش‌ها و موفقیت‌های متفاوتی را برای ایران به وجود آورد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای کنش گفتاری جدیدی را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرده است گفت: ارائه سخنی که باعث بازنمایی ایران در ذهنیت طرف مقابل می‌شود گشایش‌ها و موفقیت‌های متفاوتی را برای ایران به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری ایسنا، حسین سلیمی در نشستی با عنوان مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که صبح روز دوشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: دولتمردان ما در اهداف و جهت گیری‌هایشان در سیاست خارجی تفاوت چندانی ایجاد نشده است بلکه کنش گفتاری متفاوتی ایجاد شده است.

به عنوان کسی که 20 سال است مباحث تاریخ جهان را تدریس می‌کنم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 را کم نظیر و منحصر به فرد در تاریخ روابط بین‌الملل می‌دانم. از زمانی که تاریخ روابط بین‌الملل مدرن شکل گرفته است مذاکرات مشابهی به این شکل برگزار نشده است. مذاکراتی که در آن قدرت‌های بزرگ زمان در یک سوی میز بدون جنگ و تحول خونین بنشینند و در سوی دیگر کشور ما قرار گیرد.

سلیمی به مذاکرات کنگره وین و یا گفت و گوهای قدرت‌های بزرگ پس از جنگ جهانی اول اشاره کرد و گفت: نقاط مشترک و متفاوتی بین مذاکرات مذکور و مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. مهمترین نقاط مشترک این است که هر کدام از این مذاکرات در آستانه‌ یک تحول بزرگ در نظام یبن‌الملی اتفاق می‌افتد و قدرتهای بزرگ در یک سوی میز قرار دارند. مهمترین نقطه افتراق این مذاکرات این است که برنده و بازنده‌ای در میان مذاکره کنندگان وجود ندارد و هر دو طرف عزمی برای تحول بنیادین در روابط میان خودشان و در برابر بین‌الملل دارند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر بخواهیم در مباحث نظری به واقعیتی اشاره کنیم که به ما نشان دهد بنیان‌های نظام بین‌الملل متحول شده است این مذاکرات یکی از آن نشانه‌هاست.

وی ادامه داد: قاعده بازی در روابط یبن‌الملل در 10 الی 15 سال گذشته به شکلی بود که قدرتهای بزرگ با اتکا به قدرت نظامی‌شان اقداماتی را انجام می‌دادند. اما امروز پشت میز می‌نشینند و بده بستان می‌کنند و این نشان می‌دهد که الگوی رفتاری و قاعده بازی در روابط بین‌الملل در حال دگرگون شدن است.

سلیمی با اشاره به نقد مذاکرات هسته‌ای از سوی منتقدان تصریح کرد: منتقداتی که در ایران موضوع را بررسی می‌کنند با منتقدان آمریکایی متفاوتند. در ایران منتقدان نقدشان فراجناحی و با در نظر گرفتن منافع و امنیت ملی است. در حالی که در آمریکا منتقدان جنگ طلب به دنبال زدن ریشه مذاکرات هستند.

این استاد دانشگاه در رابطه با موفقیت‌های به دست آمده در مذاکرات به دست آمده گفت: اگر راه حل‌های به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای را با راه حل‌هایی که در بیانیه تهران با حضور روسای جمهور کشوهای برزیل و ترکیه به دست آمد مقایسه کنیم می‌بینیم که تا چه اندازه در برنامه‌ هسته‌ای‌مان در راه حل‌ها جلو رفته‌ایم.

وی با تاکید بر اصل تقدم تعهدات بین‌المللی و تعهدات داخلی گفت: این اصل نشان می‌دهد اگر چیزی از طریق شورای امنیت و معاهداتی که دولت‌ها امضا می‌کنند به تعهدات بین‌المللی تبدیل شود بر قوانین کشورها مقدم است؛ توجه به این اصل پاسخ بسیاری از سوالات درباره‌ی مساله‌ی هسته‌ای و مذاکرات را به ما می‌دهد.

انتهای پیام

کد N796241

وبگردی