آفتاب
سلیمی در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی:

مذاکرات ایران درتاریخ بین الملل منحصربه فرداست/مبارکی سخن منتقدان

مذاکرات ایران درتاریخ بین الملل منحصربه فرداست/مبارکی سخن منتقدان

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در تاریخ بین الملل مذاکراتی که در آن قدرت های بزرگ بدون آنکه جنگ یا تحولی صورت گرفته باشد در یک سوی میز بنشینند و شرایط طرف مقابل را بپذیرند، بی نظیر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که صبح امروز در دانشگاه علامه برگزار شد با اشاره به اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ در تاریخ روابط بین الملل منحصر به فرد است، گفت: ما از ابتدای قرن ۱۹ و زمانی که تاریخ روابط بین الملل شکل گرفته مذاکرات مشابهی نداشتیم که قدرت های بزرگ در یک سوی میز بنشینند و آن هم در شرایطی که جنگ بزرگ و تحول خونینی در تحولات بین الملل اتفاق نیفتاده باشد.

وی با اشاره به اینکه در این مذاکرات برنده و بازنده ای نداریم، تصریح کرد: از آنجا که جنگی قبل از این مذاکرات اتفاق نیفتاده، پیروز و شکست خورده ای وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر مباحث نظری به بنیادهای نظام بین الملل اشاره کنیم، این مذاکرات یکی از نشانه های دگرگونی در نظام بین الملل است، چرا که نشان می دهد قاعده بازی در حال دگرگونی است.

سلیمی تصریح کرد: قاعده بازی در روابط بین الملل در سال های گذشته به این شکل بوده است که قدرت های سیاسی با اتکا به قدرت خود آنچه می خواستند دیکته می کردند و دیگران ناچار به اطاعت بودند و در غیر این صورت دچار حمله و بحران می شدند. زمانی که قدرت های بزرگ به بده بستان با جمهوری اسلامی نشسته اند، بعضی از شرایط ایران را می پذیرند و تقاضا دارند شرایط آنها پذیرفته شود و آن را روی کاغذ می آورند، نشانه تحول در روابط بین الملل است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اکنون دیگر قطب در روابط بین الملل معنا ندارد، دنیای امروز دگر تک قطبی و دوقطبی نیست و بازیگران متفاوت با ابزار قدرت در حال کنش و واکنش هستند و این به توانایی بازیگران بازمی گردد که بیشترین منفعت و امنیت را برای خود به ارمغان بیاورند.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه در سیاست خارجی ایران نیز کنش گفتاری جدیدی شکل گرفته است، اظهار داشت: ارائه سخن و ساختار سخنی که ایجاد شده باعث بازنمایی متفاوتی از جمهوری اسلامی و خاستگاه ایران در ذهنیت طرف مقابل می شود و گشایش ها و موقعیت متفاوتی را برای جمهوری اسلامی فراهم می کند.

سلیمی خاطرنشان کرد: دولتمردان ایرانی در منافع و جهت گیری ها تفاوت جدی نداشته اند، بلکه کنش گفتاری آنها تغییر کرده که باعث شده نگاه متفاوتی به وجود آید و می تواند منافع بیشتری را به ارمغان بیاورد و قفل ها را در سیاست خارجی باز کند.

وی همچنین با اشاره به اصل تقدم تعهدات حقوق بین الملل بر تعهدات داخلی در کشورها، گفت: اگر کشوری تعهدات بین المللی را بپذیرد حتی در شرایطی که با قوانین داخلی آن کشور در تعارض باشد، باید قوانین داخلی کنار گذاشته شود، چون تعهدات بین المللی اولی است. این اصل در نوشتن متن توافق به ما کمک می کند، چرا که اگر چیزی از طریق معاهدات و تصویب شورای امنیت تبدیل به تعهد بین المللی شود از قوانین داخلی برتر است.

سلیمی در پایان با اشاره به منتقدان خاطرنشان کرد: منتقدان داخلی ما تلاش می کنند در چارچوب منافع ملی صحبت کنند. به همین دلیل سخن منتقدان برای مسئولان مبارک است.

 

 

 

 

کد N796225

وبگردی