آفتاب
رییس پژوهشکده امام خمینی(ره):

رسالت ما تلاش برای اجرایی‌کردن وصیتنامه امام (ره) است

رسالت ما تلاش برای اجرایی‌کردن وصیتنامه امام (ره) است

رییس پژوهشکده امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهمترین اهداف امام از تدوین این وصیتنامه تقدیس و پاک‌سازی بستر عالم برای حرکت به سوی خدواند متعال است و آموزش این وصیتنامه در راستای این ماموریت است که به معرفت الهی که غایت وجودی انسان است برسیم.

رییس پژوهشکده امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهمترین اهداف امام از تدوین این وصیتنامه تقدیس و پاک‌سازی بستر عالم برای حرکت به سوی خدواند متعال است و آموزش این وصیتنامه در راستای این ماموریت است که به معرفت الهی که غایت وجودی انسان است برسیم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی روحانی، رییس پژوهشکده امام خمینی (ره) در افتتاحیه کارگاه‌های آموزشی این پژوهشکده درباره وصیتنامه الهی- سیاسی امام خمینی(ره) گفت: یکی از رسالت های سنگینی که بر عهده دوستداران انقلاب گذاشته شده و ما موظف به انجام دادن آن رسالت هستیم تلاش برای شناخت و اجرایی کردن وصیتنامه امام خمینی (ره) است.

روحانی با توجه به ابعاد مختلف این وصیتنامه افزود: وصیت نامه امام (ره) یک متن است که درک و فهمش نیازمند اصول متن شناسی و فهم عمیق جوانب مختلف آن می باشد.

وی با بیان اینکه در تولید یک متن عوامل مختلفی تاثیر دارند، تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل مولف است. در تولید وصیتنامه امام مولف نقش بسزایی دارد و عمده این متن از شخصیت بی بدیل آن بزرگوار نشأت می گیرد. این مولف که عبد صالح خدا در عصر ما بودند، فردی فیلسوف، رجالی، اصولی، متکلف، سیاسی، شجاع و آگاه به مقتضیات زمان بودند و صفات روحی ایشان در تولید این متن تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است.

روحانی با تاکید بر اینکه پشت وصیتنامه ایشان چیزی حدود هفتاد سال تجربه وجود دارد، اظهار کرد: متن وصیتنامه امام خمینی (ره) بازتاب اندیشه های علمی، عرفانی، سیاسی و اخلاقی از یک فقیه و سیاستمدار اسلامی است. هر چند باید بر این نکته تاکید کرد که یک متن علاوه بر مولف به فهم مخاطب از آن متن نیز بستگی دارد.

رییس پژوهشکده امام خمینی با اشاره به اینکه این وصیتنامه آخرین تولید علمی حضرت امام است، گفت: کسی که بتواند این وصیتنامه را باز کند و متن آن را برای عده ای شرح دهد تا راه پیشرفت مردم و رسیدن به آرمانهای انقلاب هموار گردد کاری شگرف و بی نظیر کرده است.

روحانی در ادامه 4 رکن اصلی فلسفه خلقت انسان را تسبیح، حمد، تقدیس لله و علم الاسماء دانست و افزود: امام خمینی در ابتدای وصیتنامه‌شان با بیان دو کلمه کوتاه الحمدلله و سبحانک دو رکن اصلی خلقت را بطور بسیار خلاصه و زیبا آورده است و در ادامه نیز می‌گویند خدایا به پیامبر و خاندانش درود فرست و به تقدیس لله و علم الاسما هم در ادامه این وصیت نامه می پردازد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف امام از تدوین این وصیتنامه تقدیس و پاک سازی بستر عالم برای حرکت بسوی خدواند متعال است و آموزش این وصیتنامه در راستای این ماموریت است که به معرفت الهی که غایت وجودی انسان است برسیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری جماران، وی در پایان گفت: با خواندن، در دست گرفتن و تدریس وصیتنامه امام خمینی (ره) به تقدیس لله عمل کنید و برای اینکار در فهم مولف آن بکوشید. چرا که مولف این وصیت نامه فردی عالم، دانا، اندیشمند و آگاه به زمانه بوده است.

وصیتنامه الهی سیاسی امام خمینی(ره) به صورت لوح فشرده در دست دانشجویان و اساتید قرار می‌گیرد

در ادامه دکتر نورمهدوی درباره لوح فشرده وصیتنامه الهی سیاسی امام خمینی(س) که برای تدریس در دانشگاه ها فراهم شده توضیح داد: وصیتنامه‌ای که از این مرد بزرگ به جای مانده است، سندی سیاسی و میراثی فرهنگی است که می توان از آن به عنوان نقشه راه برای هدایت مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: امام بر دانشگاهیان و جوانان تاکید و امید زیادی داشتند که نقش اساسی خود را در آبادانی کشور ایفا کنند و به همین دلیل آگاهی و خواندن وصیتنامه ایشان که سرتاسر علم و معرفت است برای جوانان و دانشجویان ضروری است.

نورمهدوی درباره تدوین لوح فشرده وصیتنامه امام خمینی (ره) گفت: اولین دلیل انجام این کار داشتن نگرش منفی اکثر دانشجویان نسبت به دروس عمومی است که با این کار امید به انگیزه یافتن آنها می رود. دلیل دوم نیز این است که تعداد زیاد دانشجویان امکان پرسش و پاسخ و تعمق کافی در وصیتنامه را کم می کند.

این استاد دانشگاه ویژگی های این لوح را چنین برشمرد: تحت وب بودن یکی از ویزگیهای بارز این لوح است، این لوح همچنین بصورت چندرسانه ای و مولتی مدیا طراحی شده است که علاوه بر صوت و متن از تصویر و فیلم نیز در جاهای مناسب برای فهم بهتر معانی عمیق وصیت نامه استفاده شده است.

وی ادامه داد: برای درک محتواهایی مثل محتوای سیاسی این متن با استادان خبره در هر رشته تخصصی مرتبط صحبت می شود که بصورت فیلم در این لوح قرار می گیرد. همچنین این وصیتنامه با صدای مقام معظم رهبری (دامت برکاته) قرائت می شود.

وی در پایان گفت: متن وصیتنامه از توضیحات آن جدا شده تا مخاطبان براحتی به متن اصلی دسترسی داشته باشند و همچنین هر بخشی از وصیتنامه به شکل درسی جداگانه ارائه شده و دارای پیش و پس آزمون می باشد.

انتهای پیام

کد N796212

وبگردی