آفتاب

پیروزی احزاب مخالف ناتو در انتخابات پارلمانی فنلاند

پیروزی احزاب مخالف ناتو در انتخابات پارلمانی فنلاند

نخست‌وزیر فنلاند به پیروزی حزب اپوزیسیون "مرکزی" در انتخابات پارلمانی اذعان کرد. با پایان شمارش آرا، حزب مرکزی 21.1 درصد به دست آورد که به معنای 49 کرسی پارلمان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، "الکساندر استاب"، نخست‌وزیر فنلاند که از حامیان سرسخت اتحادیه اروپاست، گفت: به نظر می‌رسد که حزب مرکزی پیروز شده است. من به آنها تبریک می‌گویم.

با وجود به دست آوردن 49 کرسی، حزب مرکزی مجبور به ائتلاف است و "یوها سیپیلا"، رهبر حزب مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: این نتیجه به ما اجازه می‌دهد تا به نحو دلخواه ائتلاف داشته باشیم. حزب مرکزی متحدان بالقوه بسیاری دارد که می‌تواند از میان آنها انتخا کند.

گزینه‌های احتمالی برای ائتلاف حزب ناسیونالیست "فنلاندی‌ها" است که با کسب 17.6 درصد جایگاه دوم را به دست آورد. حزب فنلادی‌ها همانند حزب مرکزی مخالفت عضویت فنلاند در ناتو است و از استقلال بیشتر کشورش از اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

پس از این حزب، حزب ائتلاف ناسیونال (NCP) با 18.2 آراء قرار دارد. حزب ائتلاف ناسیونال یکی از چهار حزبی است که هم حامی عضویت در ناتو است و هم از روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

حزب سوسیال دموکراتیک هم با کسب 16.5 درصد رای جایگاه چهارم را به دست آورد و یکی از گزینه‌های احتمالی برای ائتلاف محسوب می‌شود.

این حزب همانند حزب مرکزی و فنلاندی‌ها، مخالف ناتو است و 91 درصد از حامیانش می‌گویند که با عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفند.

پس از چهار حزب اول، به ترتیب سبزها، حزب چپگرای حامی اقلیت‌های "مردم سوئد" و دموکرات مسیحی قرار دارند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند بیش از هشت درصدی رای به دست آورند.

انتهای پیام

کد N796011

وبگردی