آفتاب

روزنامه سیاست روز: طبق وصیت نامه امام(ره) ، خاطرات هاشمی سندیت ندارد

روزنامه سیاست روز: طبق وصیت نامه امام(ره) ، خاطرات هاشمی سندیت ندارد

روزنامه سیاست روز نوشت:

پس از هجمه‌هاي وارده عليه سخنان هاشمي‌رفسنجاني درباره خاطرات خود از امام‌(ره) كه در همايش بانوي انقلاب ايراد شد جناح اصلاح طلب به ياري آيت‌الله آمد تا اظهارات بدون سند، وي را مستند كند.
يكي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در مطلبي كه نوشت: بیت امام(ره) به یاری آیت‌الله آمد. آنجا که هجمه‌ها بالا گرفت و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تلویحا به دروغ‌گویی متهم شد. این‌بار دختر امام یعنی زهرا مصطفوی و دختر او یعنی لیلی بروجردی وارد ماجرا شدند و خاطره هاشمی‌رفسنجانی در همایش بانوی انقلاب را به‌همان ترتیبی که رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت روایت کرده بود، تأیید کردند.
پيش از اين نيز نوه امام سيد‌حسن خميني نيز به تاييد اين سخنان پرداخته بود. اما سوال اينجاست كه آيا اين تاييدات مي‌تواند صحتي بر اين نكته باشد؟
نبايد فراموش كرد كه رفتار و گفتار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در طول سال‌هاي اخير موجب شده تا بسياري از دلسوزان نظام و انقلاب به سبب برخي اظهارات هاشمي‌رفسنجاني، در‌خصوص آينده سياسي وي با ترديدهاي جدي مواجه شده و نسبت به افت و خيز موجود در عملکرد اين مرد انقلابي اعلام نگراني کنند.
يکي از اين اقدامات مطرح شدن برخي خاطره‌هاي بدون سند و شاهد از سوي هاشمي‌رفسنجاني در طول سال‌هاي اخير است که در آن بيش از ۲ نفر حضور نداشته‌اند و در اغلب خاطرات نيز يکي از اين دو، امام خميني(ره) بوده و مطالب بيان شده به نقل از ايشان مطرح شده است.
در اين‌باره اما نکته جالب توجه اينجاست که در خاطرات بيان شده از سوي رئيس مجمع تشخيص، هيچگاه سند متقن يا معتبري از سوي وي ارائه نشده تا بتوان با استناد به آنها، به صحت و سقم مطالب مطرح شده ايمان آورد.
نکته جالب‌تر اما اينجاست که نهاد متولي براي تنظيم و نشر آثار امام(ره) نيز هيچگاه در قبال اين مطالب بدون سند ارائه شده توسط اشخاص موضع‌گيري نداشته و در تمامي برهه‌ها سکوت را بر نشان دادن واکنش ترجيح داده است. اين در حالي است که امام خميني(ره) در وصيت نامه خود، به صراحت نقل هرگونه مطلب بدون سندي را مذموم و خلاف واقع خوانده‌اند.

 در انتهای متن وصیت‌نامه‌ امام ذکر شده است آ: "اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم".
این بند از اظهارات رهبر کبیر انقلاب اسلامی نشان مي‌دهد که امام خمینی(ره) پیش از رحلت و در زمان حیاتشان در قبال برخی نسبت‌هاي بی‌واقعیت و بدون سند حساس بوده و حتی این اخطار را ارائه کرده اند تا پس از رحلتشان نیز کسی اجازه بهره‌برداری از سخنان و اظهارات ایشان را نداشته باشد.

 

17302

کد N795901

وبگردی