آفتاب

هشدار اردوغان نسبت به سوء استفاده سیاسی از موضوع کشتار ارامنه

هشدار اردوغان نسبت به سوء استفاده سیاسی از موضوع کشتار ارامنه

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره هرگونه تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع کشتار ارمنی‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، اگر ارمنستان در پی آن باشد تا در دو موضوع، یعنی ادعای کشتار جمعی ارمنی‌ها و اشغال قره‌باغ گام‌های مثبتی بردارد، ترکیه نیز آماده است با این کشور همکاری کند.

اردوغان درباره هرگونه تلاش برای بهره برداری سیاسی از حوادث سال 1915 و تلاش برای خارج کردن این موضوع از مسیر تاریخی خود هشدار داد و گفت: زیان چنین کارهایی در درجه اول متوجه ارمنستان خواهد بود.

اردوغان تنها چند روز پس از موضع پارلمان اروپا در محکومیت کشتار ارمنی‌ها، در مراسم افتتاح طرحی در استان کوجا علی گفت: از اینجا خطاب به جهان به ویژه ارامنه اعلام می‌کنم، ما به خوبی آنانی را که چنین بیانیه‌ای صادر کرده‌اند می‌شناسیم. پارلمان اروپا با چنین بیانیه هایی در پی آن نیست تا از ادعای ارامنه حمایت کند. هدفشان حمایت از حقوق ارامنه نیست. آیا درست است طرفی که از دور یا نزدیک هیچ ارتباطی با ارامنه ندارد، چنین اظهارات و بیانیه هایی صادر کند؟

وی ادامه داد: درهای ما همچنان به سوی ارمنستان باز است. آماده‌ایم با آنان در هر زمینه‌ای همکاری کنیم؛ به شرطی که گام‌های مثبتی در قضیه اشغال منطقه آذربایجانی قره باغ و همچنین گام‌های مثبتی در زمینه ادعایشان درباره کشتار جمعی ارامنه بردارند.

وی در ادامه ارامنه را به دست داشتن در تحریک روس‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و دیگر کشورها متهم کرد.

پیش از این، نخست‌وزیر ترکیه با محکوم کردن لایحه به رسمیت شناختن "نسل‌کشی" ارامنه به دست امپراتوری عثمانی گفت که این اقدام پارلمان اروپا نشان‌دهنده رشد "نژادپرستی" در اروپا است. مقام‌های ارشد ترکیه نیز قطعنامه پارلمان اروپا در رابطه به با قتل‌عام ارامنه در 1915 به دست امپراتوری عثمانی را محکوم کردند.

انتهای پیام

کد N795846

وبگردی