آفتاب

جابجایی ۴۷ میلیون نفر با ۳۸۱ هزار پرواز در سال ۹۳

جابجایی ۴۷ میلیون نفر با ۳۸۱ هزار پرواز در سال ۹۳

در دوازده ماهه سال گذشته ۴۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۶ مسافر با ۳۸۱ هزار و ۷۰۵ پرواز داخلی و خارجی از ۵۳ فرودگاه کشور جابه‌جا شدند که آمار پروازها ۵ درصد و تعداد اعزام و پذیرش مسافر نیز ۹ درصد در مقایسه با سال ۹۲ رشد داشت.

به گزارش ایسنا، فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد و امام خمینی (ره) به ترتیب بیشترین و فرودگاه‌های اراک، سهند و خوی کمترین پرواز و جابجایی مسافر را به خود اختصاص دادند. ضمن اینکه دو فرودگاه پارس‌آباد مغان و کلاله در سال گذشته هیچ پروازی نداشتند و آمار پروازی این دو فرودگاه صفر بود؛ در حالی که در سال ۹۲ از فرودگاه پارس آباد مغان ۱۶۸ مسافر با ۸ پرواز و از فرودگاه کلاله نیز ۶۴۷ مسافر با ۲۶ پرواز اعزام و پذیرش شدند.

از بین ۵۳ فرودگاه کشور ۴۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور و ۵ فرودگاه نیز فرودگاه‌های اختصاصی به شمار می روند.

در بین ۴۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور مهرآباد با ۱۰۹ هزارو ۹۸۱ پرواز و جابجایی ۱۳ میلیون و ۶۱۷ بیشرین سهم را در بین فرودگاه‌های کشور به خود اختصاص داد که نسبت به سال ۹۲ در بخش تعداد پروازها یک درصد و در بخش اعزام و پذیرش مسافر ۴ درصد رشد داشت.

فرودگاه بین المللی مشهد نیز با ۵۶ هزار و ۴۵۵ پرواز و جابجایی ۸ میلیون و ۲۱۰ هزارو ۱۷۰ نفر دومین فرودگاه از نظر حجم پروازی و تعداد مسافر بود. این فرودگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش پروازی ۱۰ درصد و در بخش اعزام و پذیرش مسافر ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

تعداد پروازهای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز با ۲۲ درصد رشد در بخش نشست و برخاست در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ به ۴۵ هزار و ۶۹ رسید. همچنین تعداد اعزام و پذیرش مسافران این فرودگاه با ۲۸ درصد افزایش در سال گذشته به ۶ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۶۹۵ مسافر رسید.

در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز که چهارمین فرودگاه از نظر حجم پروازی و تعداد جابجایی مسافر را به خود اختصاص داد ۲۴هزار و ۵۷۲ پرواز انجام شد که نسبت به سال گذشته هیچ رشدی نداشته است. تعداد مسافران جابجاشده از این فرودگاه با افزایش ۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ تعداد ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۷۴۳ نفر بود.

همچنین در فرودگاه اهواز ۱۸ هزار و ۸۸۲ پرواز، فرودگاه اصفهان ۱۸ هزار و ۴۶۳ نفر، فرودگاه تبریز ۱۰هزار و ۸۹۳ پرواز، بندرعباس ۸ هزار و ۹۰۵ پرواز، کرمان ۴ هزار و ۹۳۲ پرواز، یزد ۴ هزار و ۸۶۵ پرواز و کرمانشاه ۴ هزار و ۵۳۱ پرواز و فرودگاه زاهدان ۴ هزار و ۸۴ پرواز انجام شد.

در فرودگاه‌های آبادان ۳ هزار و ۹۴۲ پرواز، فرودگاه رشت ۳ هزار و ۴۰۴ پرواز، فرودگاه دشت ناز ساری ۳ هزار و ۳۹۴ پرواز و فرودگاه بوشهر ۳ هزار و ۴۲ پرواز انجام شد.

فرودگاه‌ ارومیه نیز هر کدام به ترتیب در سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۵ پرواز و فرودگاه گرگان ۲ هزار و ۲۵۶ پرواز انجام دادند.

در فرودگاه لارستان هزار و ۷۹۰ پرواز، فرودگاه ایلام هزار و ۶۳۵ پرواز، فرودگاه اردبیل هزار و ۶۳۲ پرواز، فرودگاه بیرجند هزار و ۱۴۶ پرواز و در فرودگاه خرم آباد هزار و ۸۸ پرواز در سال گذشته انجام شد.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، تعداد پروازهای ۲۳ فرودگاه کمتر از ۱۰۰۰ پرواز بود. به طوریکه فرودگاه‌های سیرجان ۹۳۲ پرواز، سنندج ۷۵۹ پرواز، لامرد ۵۴۶ پرواز، بندر لنگه ۴۷۶ پرواز، بجنورد ۴۷۱ پرواز، رامسر ۴۶۸ پرواز، همدان ۴۰۱ پرواز، ابوموسی ۳۷۳ پرواز، زابل ۳۴۸ پرواز، زنجان ۳۱۱، سبزوار ۳۰۶ پرواز، ایرانشهر ۲۹۸ پرواز، نوشهر ۲۹۷ پرواز، رفسنجان ۲۸۹ پرواز، یاسوج ۲۸۹، شهر کرد ۲۷۸ پرواز، بم ۲۷۰ پرواز، طبس ۱۶۰پرواز، جیرفت ۱۰۹ پرواز، شاهرود ۹۷ پرواز، اراک ۹۲ پرواز و فرودگاه سهند ۲۸ پرواز انجام دادند.

بر این اساس در بین ۴۸ فرودگاه کشور ۳۴۴ هزار و ۹۶۵ نشست و برخاست و ۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۸۶۴ مسافر جابجا شدند که در بخش پروازی ۵ درصد و در بخش مسافری نیز ۱۰ درصد آمارها رشد داشت.

همچنین در بین ۵ فرودگاه کیش، عسلویه، چابهار، قشم و ماهشهر که تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های نیستند و از فرودگاه‌های اختصاصی به شمار می روند ۳۶ هزار و ۷۴۰ پرواز انجام شد که ۴ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۹۲ مسافر را در سال ۹۳ جابجا کردند.

در مجموع در بین ۴۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور و ۵ فرودگاه اختصاصی یادشده ۳۸۱ هزار و ۷۰۵ پرواز انجام شد که از طریق آن ۴۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۶ مسافر اعزام و پذیرش شدند.

بر اساس این گزارش تعداد پروازهای ۵۳ فرودگاه کشور ۵ درصد و تعداد اعزام و پذیرش مسافر نیز ۹ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

کد N795455

وبگردی