آفتاب

اداره حریم هوایی یمن به فرماندهی طوفان قاطع واگذار شد

اداره حریم هوایی یمن به فرماندهی طوفان قاطع واگذار شد

ایسنا نوشت:

در بیست و چهارمین روز تجاوز عربستان به یمن حملات جنگنده‌های موسوم به ائتلاف "طوفان قاطع" علیه شهرهای این کشور ادامه داشت در حالی که دولت مستعفی یمن به فرماندهی ائتلاف مذکور اجازه پرواز غیرنظامی و اداره حریم هوایی و نظارت بر آن را در این کشور داده است.

به گزارش سایت شبکه المیادین، در یکی از این حملات منزل معاون علی صالح البیض، رئیس‌جمهوری پیشین یمن جنوبی هدف قرار گرفت. در همین حال حملات به مناطق کوهستانی در غرب صنعاء و همچنین دو بازار در صعده و شبکه‌های مخابراتی در مأرب واقع در شمال شرق یمن صورت گرفت.

خبرنگار المیادین گزارش داد که انبارهای سلاح در پی این حملات آتش گرفتند که بر اثر آن ده‌ها تن از مردم یمن دچار حالت خفگی شده‌اند. نیروهای یمنی نیز با ایجاد مراکز ایست‌ خود در غرب مأرب خطوط امدادرسانی القاعده را قطع کردند.

همزمان درگیری‌ها در اطراف اردوگاه ماس ادامه دارد. در میان حملات هوایی و درگیری‌ها، اوضاع انسانی در یمن نیز بدتر می‌شود و قطع جریان برق و نبود نیازهای ضروری به ویژه گاز خانگی و همچنین بحران کمبود آرد ادامه دارد.

در همین حال مسوولان محلی در استان عدن در جنوب یمن نخستین محموله‌های کمک‌های امدادرسانی را از قطر تحویل گرفتند که این کمک‌ها شامل مواد غذایی، دارو و تجهیزات انسانی می‌شد.

از سوی دیگر خبرگزاری الجزیره از وقوع درگیری‌های خیابانی در شهر تعز خبر داد و اعلام کرد که در عدن نیز شدیدترین درگیری‌ها از زمان آغاز عملیات طوفان قاطع در جریان است.

در همین حال عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در پیامی از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دلیل اختصاص 274 میلیون دلار برای کمک‌های انسانی در یمن از طریق سازمان ملل قدردانی کرد.

همزمان کشور جیبوتی اعلام کرد که حریم هوایی و دریایی خود را برای ارسال مواد امدادرسانی به یمن باز کرده است.

سفیر جیبوتی در ریاض با اعلام این خبر در مصاحبه با ایلاف گفت: جیبوتی میزبان حدود 5000 آواره از یمن شد که 3000 تن آنها به طرف‌های دیگر رفتند اما 2000 تن از آنها در جیبوتی مانده‌اند.

در همین حال دولت مستعفی یمن تصمیم گرفت مسوولیت اعطای مجوز به هواپیماهای غیرنظامی و مدیریت حریم هوایی و نظارت بر آن در یمن را به فرماندهی ائتلاف طوفان قاطع واگذار کند.

از سوی دیگر هواپیمای ترابری از سازمان «پزشکان بدون مرز» به همراه 68 تن کمک‌های پزشکی وارد فرودگاه صنعاء شد.

49261

کد N795410

وبگردی