آفتاب

ادامه مذاکرات سیاسی لیبیایی‌ها در مراکش و بازگشت خشونت‌ به طرابلس

ادامه مذاکرات سیاسی لیبیایی‌ها در مراکش و بازگشت خشونت‌ به طرابلس

در حالی که مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی در مراکش برای حل بحران وارد مرحله حساسی شده است، تنش بار دیگر به پایتخت این کشور بازگشته و فرستاده سازمان ملل به لیبی بازگشت خشونت‌ها را به شدت محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در بیانیه‌ای بازگشت خشونت به طرابلس را به شدت محکوم کرد و گفت: هیچ دلیلی برای وقوع درگیری‌های مجدد وجود ندارد آن هم در زمانی که گروه‌های مختلف برای حل و فصل درگیری‌ها در مراکش گرد هم آمده‌اند.

وی از تمامی طرف‌های لیبیایی خواست تا درگیری‌ها در طرابلس و دیگر شهرها را کنار گذاشته و اقدامات لازم را برای ایجاد فضایی مناسب جهت ادامه مذاکرات کنونی اتخاذ کنند.

کنگره ملی لیبی که پس از انتخابات سراسری منحل شد اما قدرت را واگذار نکرده روز شنبه اعلام کرد که هیات اعزامی آنها در مذاکرات به صورت جدی عمل می‌کند و اقداماتی که "خرابکاران" انجام می‌دهند با هدف ناکام گذاشتن مذاکرات صورت می‌گیرد.

در حال حاضر مذاکرات در خصوص اختیارات نهادهای دولتی است که طی دوره انتقالی مسئولیت اداره امور کشور را برعهده خواهند داشت و مشکل طرف‌های درگیر در لیبی بر سر قوه مقننه است. پارلمان طبرق که برخواسته از انتخابات سراسری است با ایجاد هیات قانونگذاری موازی مخالف است اما پارلمان طرابلس بر لزوم ایجاد هیات قانونگذاری موازی تاکید دارد.

هیات سازمان ملل در لیبی مارس گذاشته سه مساله اساسی را برای حل بحران این کشور ارائه کرده بود. یکی تشکیل دولت وحدت ملی و شورای ریاست جمهوری متشکل از شخصیت‌های مستقل. دوم هیات قانونگذاری که نماینده تمامی لیبیایی‌ها باشد. سوم تاسیس شورای عالی دولت، که هیات تدوین قانون اساسی، شورای امنیت ملی و شهرداری‌ها است.

مذاکرات طرف‌های لیبیایی‌ در مراکش اکنون وارد دور چهارم خود شده و با نظارت سازمان ملل ادامه دارد.

در همین راستا "ارتش ملی لیبی" که از پارلمان طبرق دستور می‌گیرد از تمامی یگان‌های نظامی خواست تا جز با دستورات رسمی از سوی این ارتش وارد پایتخت نشوند. این در حالی است که شبه نظامیان فجر لیبی (وابسته به کنگره ملی لیبی) اعلام کرده‌اند که کنترل منطقه "فشلوم" را که صحنه درگیری‌های مجدد میان ارتش و شبه نظامیان است در دست گرفته‌آند.

طرابلس که در اختیار کنگره ملی لیبی است از روز جمعه صحنه شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و ساکنان محلی با شبه نظامیان فجر لیبی بود.

منابع نظامی اعلام کردند که در پی وقوع درگیری‌های شدید در منطقه "تاجوراء" در شرق طرابلس 14 تن از نیروهای ارتش ملی کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند.

قرار است نیروهای ارتش ملی لیبی طی روزهای آتی عملیات منحصر به فردی را علیه شبه نظامیان آغاز کنند تا پادگان‌هایی را که اشغال کرده‌اند از آن‌ها پس بگیرند.

به گزارش منابع لیبیایی برخی نیروهای وابسته به شبه نظامیان فجر لیبی با یورش به برخی مناطق در طرابلس چندین تن از جوانان را بازداشت کرده‌اند.

کنگره ملی لیی نسبت به ادامه بمباران پایتخت هشدار داده و اعلام کرد که این اقدام موجب ناکام ماندن مذاکرات در مراکش می‌شود.

محمود معزب، عضو هیات کنگره ملی لیبی در مذاکرات صلح در مراکش اعلام کرد ما از برناردینو لیون خواسته‌ایم تا برای توقف حملات مداوم به طرابلس وارد عمل شود تا فضای مثبتی برای مذاکرات به وجود آید.

در همین حال نیروهای ارتش ملی لیبی همچنان به حملات خود علیه شبه نظامیان در شهر بنغازی ادامه می‌دهند. ارتش از صبح روز شنبه عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه آخرین پایگاه‌های گروه‌های تندرو در بنغازی برای آزادسازی نهایی آن آغاز کرده است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با متیو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا متوسل شدن به عملیات نظامی در لیبی را بعید دانست و از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا به حل سیاسی بحران لیبی کمک کنند.

وی گفت: درگیری‌ها در لیبی موجب نگرانی شدید ماست. با این حال ما نمی‌توانیم مشکل لیبی را با حملات از طریق پهپاد یا عملیات نظامی محدود حل کنیم. ما برای مبارزه با تروریسم با ایتالیا و دیگر کشورهای تلاش می‌کنیم.

رنتزی نیز تاکید کرد که رسیدن به صلح در لیبی باید از طریق طرف‌های درگیر در داخل این کشور صورت بگیرد.

انتهای پیام

کد N795241

وبگردی