آفتاب

سنگینی نرخ نان در سبد خانوارهای کم درآمد

سنگینی نرخ نان در سبد خانوارهای کم درآمد

برخی اقشار کم‌درآمد ساوه که اغلب جامعه کارگری هستند، بر این باورند که قیمت نان در سبد این خانوارها در مقایسه با درآمدشان سنگینی می‌کند.

نان یکی از ارزان‌ترین و مهم‌ترین مواد غذایی است که حاوی مقادیر مهمی از ریزمغذی‌ها و منبع اصلی تامین انرژی بدن است و باید بر مبنای هرم غذایی در مصرف روز خانوار گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- گرچه با ارتقاء سطح زندگی در کشورهای پیشرفته از میزان مصرف نان در وعده‌های غذایی کاسته شده اما، باز هم بخش عمده‌ای از مصرف روزانه مردم کشورهای مختلف و به ویژه اقشار کم‌درآمد را تشکیل می‌دهد.

در کشور ما نیز نان به عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه مردم، نقش ویژ‌ه‌ای در الگوی تغذیه‌ای ایفا می‌کند و با وجود تغییرات اساسی و ایجاد تنوع در مواد خوردنی، کماکان ماده اصلی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی است.

با وجود اینکه در برخی ازکشورها به لحاظ افزایش بهره‌وری در تولید نان روش صنعتی را جایگزین تولید نان به روش سنتی کرده‌اند اما، در کشور ما همچنان تولید نان با کیفیت مهمترین دغدغه مردم است.

سیاست آزادپزی نان که اخیرا در حال اجراست، بر این پایه اجرایی شده و کارشناسان معتقدند اعطای یارانه به آرد و ارزان بودن قیمت نان موجب کم‌دقتی در پخت و حساسیت پایین می‌شود و در مجموع بی‌کیفیتی نان از آن نشأت می‌گیرد.

پیش از هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه برای قوت لایموت مردم، کارشناسان معتقد بودند که بی‌کیفیتی نان ناشی از ارزان بودن آرد است و با حذف یارانه‌های آن و واقعی شدن قیمت آرد می‌توان شاهد ارتقای کیفیت نان بود اما، این مهم در زمینه کیفیت محقق نشد.

در کنار ارتقاء نیافتن کیفیت، گران شدن نان بر رفاه خانوارهای کم درآمد تاثیر بسزایی داشته، به طوری که تهیه نان برای مصرف روزانه برخی اقشار ضعیف دشوار شده است.

در همین رابطه یک کارگر واحد صنعتی می‌گوید: ما یک خانواده پنج نفره هستیم که حقوق و درآمد ماهانه‌ام در سال‌جاری کمتر از 800 هزار تومان است و بطور میانگین هر روز چهار تا پنج هزار تومان و ماهانه حدود 150 هزار تومان فقط برای خرید نان باید هزینه کنم.

"محمد جواهری" در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون برخی از نانوایی‌های شهر ساوه آزادپز شده‌اند و مشخص نیست که اگر قرار شود روزی تمام نانوایی‌ها آزادپز شوند باید هر ماه چقدر از درآمد اندک خود را صرف فقط خرید نان کنیم.

وی افزود: نباید برخی تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، قشر کم درآمد را بیش از پیش با مشکلات اقتصادی مواجه کند، چون پرداخت بیش از یک ششم درآمد ماهانه برای خرید نان منطقی نبوده و مسئولان باید به این مهم توجه کنند.

جوان دیگری که خود را کارگر یک شرکت معرفی کرد، گفت: در راستای گران شدن نان نباید قشر زحمتکش نادیده گرفته شود چون این قبیل اقدامات با تبعات منفی مختلفی برای این قشر همراه خواهد بود.

"سعید حسینی" ادامه داد: ما نیز یک خانواده چهارنفره هستیم که ماهانه بیش از 100 هزار تومان برای خرید نان هزینه می‌کنیم و نسبت به درآمد کارگری، این رقم قابل توجه است و خانوارها را مجبور می‌کند از دیگر نیازهای اساسی چشم پوشی کنند.

با توجه به این که ساوه میزبان بزرگترین شهر صنعتی کشور است و قشر کارگری بخش عمده‌ای از جمعیت آن را تشکیل داده است، بسیاری از این کارگران معتقدند که هر ماه حدود یک ششم درآمد خود را صرف خرید نان می‌کنند و از مسئولان خواستار توجه به اقشار ضعیف در این بخش هستند.

شهرستان ساوه هم اکنون دارای 275 نانوایی تافتون، سنگک، لواش و بربری است و 20 درصد از نانوایی‌های این شهرستان به ویژه نانوایی‌های بربری از 17 اسفند ماه سال 93 آزاد پز شدند و سهمیه آرد دولتی آنها قطع شد.

ساوه دومین شهر صنعتی و پرجمعیت استان مرکزی است که از شمال به شهرستان زرندیه و استان قزوین و از جنوب به شهرستان تفرش و استان قم و از شرق به استان تهران و قم و از غرب و جنوب غربی به استان همدان و شهرستان کمیجان محدود می‌شود.

انتهای پیام
کد N795167

وبگردی