آفتاب

صدها بشکه زباله‌های اتمی در 30 مایلی ساحل سانفرانسیسکو

صدها بشکه زباله‌های اتمی در 30 مایلی ساحل سانفرانسیسکو

دانشمندان آمریکایی از کشف یک ناو هواپیمابر غرق شده‌ی آلوده به مواد رادیو اکتیو متعلق به جنگ دوم جهانی در 30 مایلی ساحل "هاف مون بی" در سانفرانسیسکو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری راشاتودی، این اکتشاف توسط اداره اقیانوس‌شناسی و جوشناسی ملی آمریکا صورت گرفت و در آن دانشمندان این ناو هواپیمابر را که USS Independence نام داشت، در عمق 2600 فوتی آب‌های ساحل جزایر فارالون یافتند، منطقه‌ای که دولت فدرال آمریکا حدود 48 هزار بشکه زباله‌های اتمی ضعیف شده را بین سال‌های 1946 تا 1970 دفن کرده بود.

در پی جنگ دوم جهانی، این ناو هواپیمابر از آزمایش‌های تسلیحات اتمی در سال 1946 در" بیکینی آتول" متاثر شد؛ منطقه‌ای آبسنگی در جزایر مارشال که در 1946 تا 1958 توسط آمریکا برای آزمایش تسلیحات اتمی به کار می‌رفت. این ناو که به شدت آسیب دیده بود بعداً به لابراتور آلودگی‌زدایی در نزدیک سانفرانسیسکو بدل شد. پس از آن هم نیروی دریایی آمریکا تعدادی بشکه‌های زباله‌های اتمی را در این ناو قدیمی انبار کرد و آن را به داخل دریا بکسل کرد و بعد به وسیله اژدر غرق کرد.

امروز و با کشف این ناو سوالاتی درباره خطرات محیط‌زیستی و بهداشتی که مورد توجه حیات وحش منطقه است، به وجود آمده است؛ چون این منطقه امروز میزبان حیات وحش دریایی و آبزیان است.

با این حال جیمز ولگادو، یکی از مقام‌های اداره ملی آب و هواشناسی و اقیانوس‌شناسی آمریکا- که مدت دو سال در داخل لاشه‌های کشتی‌ها در خلیج جزایر فارالون و اطراف آن به جست‌وجو و اکتشاف پرداخته، به این مساله اشاره کرد که شک دارد تعداد زیادی بشکه‌های زباله‌های اتمی در داخل این ناو وجود داشته باشد و برای محیط زیست و سلامت ساکنان این منطقه خطر محسوب شود.

وی افزود: این بشکه‌ها با سیمان پر شده و در داخل موتور و دیگ بخار این ناو جاسازی شده‌اند که اطرافشان را دیوارهایی آهنین و ضخیم گرفته است.

"کای وتر"، استاد مهندسی اتمی دانشگاه برکلی نیز در این باره گفت: اقیانوس خود به عنوان یک منطقه حائل طبیعی برای رادیو اکتیو و تشعشعات عمل می‌کند و مکان‌های آلوده آنقدر کوچک هستند که نمی‌توانند به زنجیره غذایی وارد شوند.

با این حال کوئینتین کوپ، قاضی بازنشسته آمریکایی در این باره گفت: سوالاتم درباره مخاطره‌آمیز بودن این زباله‌های اتمی برای حیات‌وحش و انسان‌ها هنوز بدون جواب مانده است. اگر من یک قانون‌گذار منتخب بودم، آن را بررسی می‌کردم.

در همین حال کای وتر نیز گفت که امیدوار است نمونه‌هایی از این ناو بر جای مانده از جنگ دوم جهانی جمع‌آوری کند تا تاثیرات تشعشعات رادیواکتیو بر فلزات را مطالعه کند.

خلیج فارالون همچنان مامن حیات وحش گسترده و متنوع شامل کوسه‌های سفید، سیل و نهنگ است.

انتهای پیام

کد N795065

وبگردی