آفتاب

"طلیعه" ی آموزش سبک زندگی در دانشگاه‌ها

"طلیعه" ی آموزش سبک زندگی در دانشگاه‌ها

رئیس اداره فرهنگی خواهران نهاد رهبری در دانشگاه ها با اشاره به برگزاری "طرح طلیعه" جهت آموزش زندگی به دانشجویان گفت: در این طرح دانشجویان از طریق اساتید بومی که توسط نهاد رهبری آموزش می بینند، در استان خود به اموزش سبک زندگی و رفع ابهام مسائل دانشجویان در حوزه سبک و برنامه ریزی زندگی می پردازند.

بر اساس طرح " طلیعه" دانشجویان از طریق اساتید بومی که توسط نهاد رهبری آموزش می بینند، در استان خود به اموزش سبک زندگی و رفع ابهام مسائل دانشجویان در حوزه سبک و برنامه ریزی زندگی می پردازند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، فاضلی پور رئیس اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی طرح "طلیعه" اعلام کرد: "طرح طلیعه" از نیمه دوم سال 90 در دانشگاههای سراسر کشور آغاز شد و در حال حاضر نیز به صورت مداوم با به روز شدن سرفصلها و محتوای مطالب در حال اجرا است.

فاضلی پور اظهار داشت : این طرح دو بخش اصلی دارد . بخش اول " دوره های تربیت مربی ویژه اساتید " در خصوص سبک زندگی اسلامی – ایرانی است که در استان های مختلف برگزار می شود . هدف از برگزاری این دوره ها پرورش اساتید مجرب و متخصص جهت اعزام وآموزش مباحث اشاره شده به دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور است. بخش دیگر این طرح نیز به برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی ویژه دانشجویان سراسر کشور مربوط می شود .

وی در تشریح علت برگزاری دوره های تربیت مربی اظهار داشت : هدف اصلی از برگزاری این طرح شناسایی و آموزش اساتید مجرب و متخصص در خصوص سبک و روش زندگی در استان هاست به عبارت ساده تر هدف بومی سازی در بخش اعزام است چرا که محل زندگی و فرهنگ بومی استان مولفه مهمی در بحث سبک زندگی است که در آن به طور مستقیم موثر است . به عنوان مثال فرهنگ و سبک زندگی استان خوزستان تفاوت هایی با استان آذربایجان دارد.

فاضلی پور افزود: بنابراین با این روش اساتید با توجه به فضای فرهنگی و بومی استانها مباحث خود را ارائه می کنند. این همان احیا سنت ها و منش صحیح زندگی اسلامی – ایرانی است.

وی افزود : در بسیاری از موارد اساتیدی که از تهران به استان های مختلف اعزام می شوند به دلیل اینکه با فرهنگ و آداب و رسوم استان آشنایی ندارند ممکن است مشاوره هایی در زمینه سبک زندگی دهند که دقیق و مفید نباشند لذا این طرح امکان باز آموزی و احیای سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان ها را برای ما فراهم می کند .

وی ادامه داد : از دیگردلایل اصلی تدوین طرح دوره های تربیت مربی در سطح استان ها، وجود مشکلات فراوان در اعزام اساتید از تهران به شهرستان ها جهت برگزاری دوره سبک زندگی برای دانشجویان بود. این مشکلات شامل مسائل مالی ، هزینه ها و محدودیت زمانی اساتید جهت حضور در دانشگاهها به ویژه دانشگاههای استانهای محروم و دورافتاده و بود.

وی تصریح کرد : طرح تربیت مربی استانی موجب شد که اساتید سبک زندگی متناسب با آداب و رسوم استان ها را آموزش ببینند به طوری که با فرهنگ بومی استان آشنایی کامل یافته به راحتی و به تعداد دفعات و زمانهای بیشتر در دسترس دانشجویان و دانشگاهیان قرارگیرند.

این اساتید به علت بومی بودن می توانند حتی در خوابگاههای دانشجوئی که به لحاظ فرهنگی یکی از بخش های مهم دانشگاه محسوب می شوند حاضر شده و برای آنها نیز برنامه های متناوب داشته باشند.

رئیس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تاکید کرد : دوره تربیت مربی ابتدا در سال 90 ویژه اساتید در دو استان فارس و اصفهان به مدت سه روز برگزار شد و اساتید آموزش دیده در این دوره به عنوان اساتید دوره های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاههای استان خود معرفی و به فعالیت گرفته شدند.

وی افزود : در این دوره ها اساتیدی شرکت می کنند که تحصیلات و تخصصشان با مباحث سبک زندگی مانند علوم تربیتی ، روانشناسی ، معارف ، دانش خانواده و مباحثی از این دست مرتبط بوده و دفاتر نهاد این افراد را به عنوان اساتید دوره های سبک زندگی برای دانشجویان در دانشگاههای استان خود معرفی می کنند .

فاضلی پور گفت : اولین تجربه در دواستان فارس و اصفهان در خصوص برگزاری دوره ویژه اساتید استانی تجربه موفقی محسوب می شود.

وی در مورد استقبال دانشجویان از دوره های سبک زندگی گفت : در بخش دانشجوئی نیز آمار دوره های سبک زندگی ویژه دانشجویان در اولین دوره برگزاری بسیار بالا و قابل توجهی بود . به طوریکه در 6 ماه 130 هزار دانشجو در طرح طلیعه شرکت کردند .

فاضلی پور افزود : این آمار موجب شد علاوه بر توجه ویژه به بحث آموزش دانشجویان در خصوص سبک زندگی اهمیت پرروش اساتید بومی سبک زندگی بیشتر جلوه نماید.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)، وی در مورد به روز نمایی سرفصل ها و مباحث ارائه شده در این دوره گفت : در سال 92 دوره تربیت اساتید برای سبک زندگی را تحت عنوان دوره های معرفت افزایی برگزار کردیم و درجهت به روز شدن مطالب در سرفصلها بازنگری کرده و به دفاتر اعلام کردیم که با استقبال فراوان دانشگاهها مواجه شد .

وی خاطر نشان کرد : در سال مذکور در 13 استان 23 دوره برگزار کردند. درچند استان ، بیش از یک دوره برای اساتید برگزار شد و حدود 1400 استاد در این طرح شرکت کردند .

فاضلی پور با اشاره به مباحث و موضوعات ارائه شده در این طرح اضافه کرد : موضوعات این دوره ها عبارت بودند از : تربیت فرزند وفرزند آوری ، مباحث ازدواج ( مهارت های قبل ، حین و بعد از ازدواج ) ، مدیریت برنامه ریزی و اقتصاد خانواده ، جمعیت ، سبک زندگی خانواده متعالی .

وی ادامه داد : در سال 93 جهت ارتقاء سطح کیفی طرح یک بازنگری کلی در طرح نمودیم و برای اجرا، آن را با سرفصلهای جدید به دفاتر نهاد در دانشگاهها اعلام کردیم به گونه ای که این طرح تاکنون در 18 استان و تعداد 34 دوره برگزار شده و در برخی استانها نیز در حال برگزاری است تا امروز حدود 3011 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این طرح شرکت کرده اند .دربرخی استانها چندین دوره برگزار گردیده ، مثلااستان خوزستان 3 دوره ،سیستان و بلوچستان 3 دوره ، خراسان جنوبی ، همدان و کرمان هرکدام 2 دوره برگزار نموده اند این امر موجب شد که ما برای برگزاری این دوره با ترافیک هماهنگی استاد مواجه شویم .

فاضلی پور درباره اساتید اعزامی به دانشگاههای سراسر کشور جهت آموزش اساتید دانشگاهها بیان کرد: مدرسانی که جهت تدریس به دوره ها ی ویژه اساتید دانشگاهها در استان های مختلف اعزام می شوند از اساتید تراز اول حوزه مباحث سبک زندگی هستند . در همه مراحل برای تدوین سرفصلها نیزبا این اساتید مشورت وبحث شد .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان استقبال از این طرح افزود: یکی از دلایل ، بهره گیری از موضوعات به روزکه نیاز به گفتمان سازی محتوایی در سطح جامعه دارد و دلیل دوم استفاده از اساتید صاحب نظر و متخصص در این موضوعات است که باعث ترغیب اساتید برای شرکت در دوره های مورد نظر شده است .

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب شده تا این دوره ها مورد استقبال اساتید قرار گیرد بحث مبتلا به بودن دانشجویان و اساتید به موضوعاتی است که در این دوره ها مورد بررسی قرار می گیرد . چرا که موضوع سبک زندگی از مواردی است که همه افراد در زندگی روزمره با آن سرو کار دارند .

فاضلی پور تاکید کرد : وجود چنین ویژگیهایی موجب شد تا افراد مختلفی برای حضور در این دوره ها اعلام آمادگی نمایند .

مسئول اداره فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت : دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها نیزبرای آموزش دانشجویان براساس تخصص اساتید ومحتوای دوره های گذرانده شده آنها استفاده می کند.

فاضلی پور در خصوص حمایت از اساتیدی که این دوره ها را گذرانده اند و اکنون آماده ارائه مباحث برای دانشجویان هستند گفت : ما برای تداوم و پشتیباتی از این دوره ها طرح " نسیم معرفت " را ارائه کرده ایم . این طرح شامل بسته های فرهنگی آموزشی است که به طور مرتب و فصلی برای اساتیدی که از طریق این دوره ها با ما در مرتبط شدند ارسال می شود به عبارت بهتر آموزش و ارتقاء سطح علمی اساتید استمرار دارد .

وی افزود : این مطالب هم به صورت بسته های پستی هم به صورت نشریات در قالب پست الکترونیک ونیز از طریق سامانه آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاهها در اختیاراین عزیزان قرار می گیرد .

انتهای پیام

کد N795013

وبگردی