آفتاب

میشل سلیمان نامزد ریاست جمهوری لبنان می شود

میشل سلیمان نامزد ریاست جمهوری لبنان می شود

ایسنا نوشت:

 رئیس جمهوری سابق لبنان آمادگی خود را برای نامزدی مجدد جهت تصدی پست ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، میشل سلیمان، رئیس جمهوری سابق لبنان که حدود یک سال از پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری وی می‌گذرد اعلام کرد: من پست ریاست جمهوری را کنار گذاشتم تا تاکید کنم که قانون اساسی مساله‌ای مهمتر از افراد است و من از اتخاذ چنین تصمیمی پشیمان نیستم.

وی افزود: لبنان از حدود 40 سال پیش شاهد انتخابات ریاست جمهوری طبیعی نبوده است اما من حاضرم به عنوان یک نامزدی توافقی بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوم البته به این شرط که اگر رئیس جمهور توافقی شدم همگان با اعلامیه بعبدا که در متن آن به مساله دور نگه داشتن لبنان از درگیری‌ها دعوت می‌کند موافقت کنند.

در حال حاضر میشل سلیمان عملا برای بازگشت به پست ریاست جمهوری هیچ گونه شانسی ندارد؛ چرا که نه قانون اساسی اجازه این مساله را می‌دهد و نه ائتلاف "8 مارس" درصدد معرفی وی به عنوان نامزدی برای پست ریاست جمهوری است و حتی این ائتلاف از تجربه ریاست جمهوری وی با عنوان "شکست خورده" یاد کرده است.

در همین راستا حسن الرفاعی، کارشناس مسائل قانون اساسی و وزیر سابق لبنانی نسبت به عدم امکان انتخاب مجدد میشل سلیمان برای پست ریاست جمهوری ابراز اطمینان کرد و گفت که تنها پس از پایان دوره شش سال از ترک پست ریاست جمهوری توسط میشل سلیمان وی می‌تواند بار دیگر پست ریاست جمهوری را در اختیار بگیرد.

وی افزود: در صورت توافق تمامی طر‌ف‌ها با نامزدی میشل سلیمان برای تصدی پست ریاست جمهوری، اصلاحاتی در قانون اساسی جهت انتخاب مجدد وی صورت خواهد گرفت و این مساله در تاریخ لبنان نیز سابقه داشته است.

منابعی در فراکسیون "تغییر و اصلاح" لبنان به رهبری میشل عون نیز اعلام مجدد میشل سلیمان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به تمسخر گرفته و اعلام کردند: انگار که ما منتظریم که میشل سلیمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود تا بار دیگر وی را انتخاب کنیم. این مساله‌ای است که حتی نباید در مورد آن سخن بگوییم.

مصطفی علوش، یکی از رهبران جریان "المستقبل" نیز اعلام کرد: موضوع نامزدی میشل سلیمان همچنان در حد احتمال است و اگر میشل سلیمان برای تصدی مجدد پست ریاست جمهوری شانس داشت دوره ریاست جمهوری وی تمدید می‌شد.

روابط میان سلیمان و عون و همچنین میان وی و حزب‌الله پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش تیره شد به ویژه اینکه سلیمان مدعی شده بود معادله مردم، ارتش و مقاومت که حزب‌الله به آن پایبند است مساله‌ای "پوچ و بیهوده" می‌باشد.

52261

کد N794988

وبگردی