آفتاب

چالش کلینتون در جلب آرای آمریکایی‌ها

چالش کلینتون در جلب آرای آمریکایی‌ها

"در حالی که باراک اوباما در خارج از آمریکا همچون یک شخصیت مشهور تلقی می‌شود اما در داخل کشورش با انتقادهای سنگین و کاهش محبوبیت مواجه است، همین حقیقت در مورد هیلاری کلینتون نیز صدق می‌کند. او نیز یک چهره مشهور جهانی است که در داخل آمریکا یک شخصیت اختلاف‌برانگیز به حساب می‌آید."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری شینهوا در تحلیلی درباره کاندیداتوری هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری آمریکا نوشته است:

«روز سه‌شنبه گذشته هنگامی که کلینتون چند روز پس از اعلام رسمی کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، اقدام به برگزاری یک میتینگ انتخاباتی در ایالت آیووای آمریکا کرد، تعدادی از خبرنگاران خارجی چنان به تعقیب خودروی او پرداختند که گویا به دنبال یک هنرپیشه شناخته شده جهانی هستند.

به رغم آنکه کلینتون، رزومه کاری پر افتخاری شامل بانوی نخست سابق آمریکا و وزیر خارجه سابق این کشور دارد و در سطح جهانی شناخته شده است اما این مساله برای مردم عادی آمریکا مهم نیست. آنچه که بیش از همه برای آمریکایی‌ها مهم بوده و هست اقتصاد است و آن‌ها می‌خواهند کاندیدایی را ببینند که بتواند آن‌ها را متقاعد کند که مسائل روزمره طبقه عادی و متوسط آمریکا را درک می‌کند.

فرانک نیوپورت، سردبیر شرکت نظرسنجی گالوپ می‌گوید: کلینتون صراحتا یکی از مشهورترین افراد در آمریکا است اما دیدگاه‌های آمریکایی‌ها درباره او چه مثبت و چه منفی بیش از هر چیز بسیار حزبی خواهد بود.

براساس برآورد شرکت گالوپ نرخ محبوبیت کلینتون در آمریکا 48 درصد است و نرخ عدم محبوبیت وی نیز 42 درصد است.

نیوپورت به شینهوا گفت: کلینتون یک چهره به شدت شناخته شده است اما برای آمریکایی‌ها یک چهره اختلاف‌برانگیز است؛ بعضی از مردم او را دوست دارند و بعضی نیز از او خوششان نمی‌آید.

تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند: هیلاری کلینتون جذبه‌ای را که بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا و همسر وی داشت، ندارد و برای ارتباط برقرارکردن با مردم آمریکا به سختی تلاش می‌کند. در حال حاضر کلینتون در تلاش برای رفع هرگونه تلقی منفی مردم از او به عنوان یک شخصیت سرد و کم‌کار است و در قدم اول تبلیغات انتخاباتی خود سفری با خودرو به ایالت آیووا انجام داد. این شیوه مسافرت وی برخلاف شیوه او در تبلیغات انتخاباتی سال 2008 است که با یک هلی‌کوپتر اختصاصی به سفر می‌پرداخت. در ویدیویی که روز یکشنبه گذشته به منظور اعلام رسمی کاندیداتوری هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد، تصاویری از آمریکایی‌های عادی شامل زن خانه‌داری که پس از 5 سال به سرکارش بازمی‌گردد، دو برادر اسپانیایی‌ زبانی که تجارت خود را آغاز می‌کنند و یک زوج آفریقایی- آمریکایی در تدارک برای تولد نوزادشان، نشان داده شدند.

این ویدیو صراحتا، هدفش رساندن پیام کلینتون به طبقه متوسط آمریکا بوده است مبنی بر اینکه آن‌ها در صدر دستور کار او هستند. کلینتون در این ویدیو اظهار می‌دارد: آمریکایی‌ها به سختی برای پشت سر گذاشتن دوران دشوار اقتصادی مبارزه کرده‌اند اما هنوز شرایط اقتصادی به نفع طبقه مرفه است. آمریکایی‌های هر روزه به یک قهرمان نیاز دارند و من می‌خواهم همان قهرمان باشم.

در حقیقت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شخصیت بر سیاست‌ها برتری دارد و این مساله احتمالا چالش اصلی کلینتون در رقابت برای رسیدن به کاخ سفید خواهد بود.

در حال حاضر یکی از نقاط قوت اصلی کلینتون ارتباط برقرار کردن او با زنان آمریکایی است که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. یک نظرسنجی اخیر گالوپ نشان می‌دهد 56 درصد از زنان آمریکا کلینتون را تایید می‌کنند و نظرسنجی دیگری که اوایل سال جاری میلادی از سوی گالوپ منتشر شد نیز نشان داد، بزرگترین نقطه قوت کلینتون جایگاه وی به عنوان نخستین رییس جمهور زن آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود. با این حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2016 دیگر مسائل به غیر از جنسیت برای کلینتون مطرح خواهند بود. کاندیداهای جمهوری‌خواه به دنبال آن هستند تا برخی اقدامات اشتباه کاخ سفید در زمینه سیاست خارجی را به کلینتون با توجه به اینکه او در دوره‌ ریاست جمهوری اول اوباما، وزارت امور خارجه را به عهده داشت، نسبت دهند.

کارشناسان می‌گویند آنچه برای کلینتون اهمیت دارد این است که او تعداد محدودی از طبقات جامعه را مخاطب قرار ندهد و باید فراتر از پایگاه دموکرات خود به دنبال جلب آرای دیگر گروه‌ها باشد. برخی نظرسنجی‌ها دریافته‌اند که بسیاری از آمریکایی‌ها و حتی برخی از حامیان حزب دموکرات به کلینتون اعتمادی ندارند. این مساله به ویژه پس از افشای اینکه کلینتون از حساب شخصی پست الکترونیکی خود استفاده می‌کرده تا در دوران تصدی‌اش بر وزارت امور خارجه اقدامات تجاری را دنبال کند تقویت شده است.

فورد اوکانل، استراتژیست جمهوری‌خواه به شینهوا گفت: بزرگترین مشکل کلینتون این است که از کمبود اعتماد رنج می‌برد. مردم او را یک فرد صادق و قابل اعتماد نمی‌دانند. »

انتهای پیام

کد N794933

وبگردی