آفتاب

اوباما: نجات یونان در همکاری با اتحادیه اروپاست

اوباما: نجات یونان در همکاری با اتحادیه اروپاست

روسیه گفته است که نمی‌تواند اعتبارات مالی کافی در اختیار یونان قرار دهد. به نظر مقامات آمریکا یونان برای بازپرداخت بدهی‌های سنگین خود و رهایی از ورشکستگی، جز توافق با "اتحادیه اروپا" چاره‌ای ندارد.

روسیه گفته است که نمی‌تواند اعتبارات مالی کافی در اختیار یونان قرار دهد. به نظر مقامات آمریکا یونان برای بازپرداخت بدهی‌های سنگین خود و رهایی از ورشکستگی، جز توافق با "اتحادیه اروپا" چاره‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعتقاد دارد که یونان برای رهایی از ورشکستگی باید "تصمیماتی سخت" بگیرد و از راه اصلاحات، به نظام مالی خود ثبات و قوام بخشد.

رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار و گفت‌وگو با ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا با اشاره به سران یونان گفت: «آنها باید در جهت اخذ مالیات کوشا باشند. باید با بروکراسی در کشور مقابله کنند.»

اوباما قبول دارد که الکسیس سیپراس، نخست وزیر چپ‌گرای یونان، باید چشم‌انداز رشد و رفاه را به روی هم‌میهنان خود باز کند، اما او باید به سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان خارجی نیز تعهدات کافی بدهد. به نظر اوباما، یونان هنگامی از یاری و پشتیبانی بین‌المللی برخوردار می‌شود که نشان دهد آماده است به خود کمک کند.

روسیه؛ روزنه امید

روسیه گفته است که قصد ندارد کمک مالی در اختیار یونان قرار دهد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز شنبه گفت که در گفت‌وگوهای سران دو کشور، از اعطای وام یا اعتبارات مالی سخن نرفته است.

به گزارش دویچه وله، نخست وزیر یونان، در تاریخ ۸ آوریل با ولادیمیر پوتین در مسکو، دیدار و گفت‌وگو کرد. سران دو کشور موافقت خود را با رشته‌ای از همکاری‌های اقتصادی اعلام کردند. پوتین گفت که روسیه مایل است یونان را در "پروژه‌های بزرگ انرژی" سهیم کند.

دولت یونان امید دارد که با برقراری روابط گسترده اقتصادی با روسیه، از سویی به خزانه خالی خود رونق بخشد و از سوی دیگر فشاری سیاسی بر غرب وارد آورد.

بنا به گزارش‌های تائیدنشده به نقل از مقامات "سیریزا" حزب حاکم در یونان، عقد قرارداد تأسیس یک شاه‌لوله با روسیه، می‌تواند تا ۵ میلیارد یورو نصیب یونان کند که در شرایط بحرانی کنونی کمک قابل‌توجهی به آتن است.

کارشناسان از احتمال مشارکت یونان در پروژه "ترکیش استریم" (جریان ترکیه) سخن می‌گویند که گاز مایع روسیه را از طریق ترکیه به اروپا می‌رساند. این امکان وجود دارد که جریان گاز توسط شاه‌لوله از ترکیه به یونان جاری شود.

ضرورت توافق با "اتحادیه اروپا"

اوباما روز پنجشنبه (۱۶ آوریل) در دیدار با یانیس فورافاکیس، وزیر دارایی یونان، او را به برداشتن گام‌های قاطع در جهت اصلاحات مالی تشویق کرد. وزیر دارایی یونان در دیدار حاشیه اجلاس مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن، از قبول ریاضت‌های اقتصادی بیشتر خودداری کرد اما قول داد که به سیاست صرفه‌جویی شدت دهد.

یونان همچنان خواهان اعتبارات بیشتری از غرب و مهلت درازتری برای بازپرداخت بدهی‌های پیشین است. به نظر کارشناسان و مقامات غربی، این کشور نمی‌تواند بدون ارائه برنامه‌ای سنجیده شامل اصلاحات بنیادی، انتظار یاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشد.

اعتباردهندگان غربی اعطای مبلغ ۲ / ۷ میلیارد یورو (حدود ۸ میلیارد دلار) مورد تقاضای دولت یونان را به ارائه فهرست روشن و کاملی از اصلاحات مشخص و گام‌های عملی در جهت تحقق آن اصلاحات مشروط کرده‌اند.

"اتحادیه اروپا" در این راستا تا پایان ماه ژوئن به دولت یونان مهلت داده است.

در همین حال ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان، از یافتن راه حلی سریع میان اتحادیه اروپا و یونان ابراز نومیدی کرد. او این احتمال که روسیه بتواند مشکلات مالی یونان را برطرف کند را نیز رد کرد.

هشدار آمریکا نسبت به بحرانی تازه

جک لو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا گفت شکست در رسیدن به توافق با صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا مشکلات فوری برای یونان و پیامدهای نامشخصی برای اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در پی نشستی با وزاری دارایی کشورهای غربی گفت که او در چندین جلسه، از جمله در گفت‌وگوهایی با یانیس فورافاکیس، وزیر دارایی یونان، بر ضرورت اقدام فوری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مربوط به بدهی‌های یونان تاکید کرده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در حضور خبرنگاران تأکید کرد که "اقتصاد اروپا و جهان" نباید به بحرانی دیگر فرو رود.

یونان از سال ۲۰۱۰ به وام اعتباردهندگان بین‌المللی وابسته است. اعتباردهندگان بین‌المللی طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از ورشکستگی یونان، ۲۴۰ میلیارد یورو وام به این کشور پرداخت کرده‌اند.

یونان اکنون بدون کمک مالی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا نه می‌تواند بدهی‌های خود را به صندوق بین‌المللی بپردازد و نه پولی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و حقوق بازنشستگی در خزانه خواهد داشت.

نگرانی از این که یونان توان پرداخت وام‌های خود را نداشته باشد و مجبور به ترک منطقه یورو شود روز جمعه (۱۷ آوریل) باعث آشفتگی در بازارهای جهانی شد. در همین رابطه دولت یونان تاکید کرد که این کشور همچنان به منطقه یورو پای‌بند است.

انتهای پیام

کد N794845

وبگردی