آفتاب

بعد از پاکسازی بیجی، ارتش عراق پیشروی در رمادی را آغاز کرد

بعد از پاکسازی بیجی، ارتش عراق پیشروی در رمادی را آغاز کرد

ارتش عراق پس از بازیابی قدرت خود در استان الانبار و بازپس‌گیری پالایشگاه بیجی، توانسته بخش‌های مهمی از شهر رمادی مرکز این استان را آزاد کند و به نظر می‌رسد روند پاکسازی بزرگترین استان عراق از دست داعش به شکل جدی آغاز شده است.

ارتش عراق پس از بازیابی قدرت خود در استان الانبار و بازپس‌گیری پالایشگاه بیجی، توانسته بخش‌های مهمی از شهر رمادی مرکز این استان را آزاد کند و به نظر می‌رسد روند پاکسازی بزرگترین استان عراق از دست داعش به شکل جدی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نیروهای عراقی با کمک ساکنان محلی روز گذشته توانستند شبه‌نظامیان داعش را از پالایشگاه بیجی، بزرگترین پالایشگاه عراق بیرون برانند و بار دیگر کنترل این پالایشگاه را که هفته گذشته بخش‌هایی از آن به اشغال داعش درآمده بود، به دست بگیرند.

داعش با استفاده از اختلافات داخلی در نیروهای دولتی عراق به ویژه عدم هماهنگی میان رهبران عشایر و ارتش عراق از یک سو و اختلافات عمیق میان آنها با نیروهای شیعه موسوم به داوطلب مردمی از سوی دیگر، در هفته گذشته توانسته بود پیشروی‌های زیادی در استان الانبار و صلاح‌الدین که به تازگی از دست داعش خارج شده، به دست بیاورد.

ارتش عراق با همراهی نیروهای داوطلب مردمی عملیاتی جدی در استان الانبار را نیز آغاز کرده و توانسته مناطق مرکزی شهر الانبار که توسط داعش ناامن شده بود را بار دیگر به کنترل بگیرد و درگیری برای بازپس‌گیری مناطق شرقی و محله‌های حاشیه‌ای این شهر که همچنان در دست داعش است، ادامه دارد.

به نظر می‌رسد هشدارهای مسوولان محلی در الانبار منبی بر سقوط این شهر در صورت عدم اعزام نیرو از سوی دولت مرکزی کارساز بوده و بغداد روز گذشته یگان‌هایی از ارتش و پلیس فدرال را راهی این استان کرد تا به نیروهای محلی مستقر در الانبار بپیوندند.

گفته می‌شود یکی از نکات اصلی مذاکرات حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که به آمریکا رفته بود با مسوولان این کشور بر سر چگونگی مبارزه با داعش در استان الانبار بوده و وی تلاش داشته تا نیروهای داوطلب مردمی را نیز در این عملیات الانبار به کار گیرد؛ مساله‌ای واشنگتن و ساکنان سنی استان الانبار با آن مخالف هستند.

نیروهای موسوم به داوطلب مردمی به دنبال برخی قانون‌شکنی‌ها در استان صلاح‌الدین از مشارکت مستقیم در آزادسازی الانبار منع شده‌اند و جای آنها را قرار بود نیروهای پیشمرگ و شبه‌نظامیان وابسته به عشایر الانبار پر کند که این نیروها نیز ظاهراً توانایی کافی برای رویارویی با داعش را نداشته‌اند و این گروه توانست ظرف یک هفته بخش‌های زیادی از الانبار را به اشغال خود درآورد.

عشایر الانبار دولت را متهم می‌کنند که تجهیزات نظامی لازم را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و آنها از امکانات لازم برای رویارویی با داعش برخوردار نیستند. این را اما دولت العبادی رد می‌کند و با اعزام یگان‌هایی از ارتش به سوی الانبار در روز گذشته تلاش کرد تا به آن پاسخ دهد.

یکی از اعضای شورای استانداری الانبار به اسکای نیوز گفته که رمادی، مرکز این استان از خطر سقوط نجات یافته و نیروهای دولتی در راه هستند. وی تاکید کرد که مرکز رمادی اکنون امن شده و درگیری برای آزادسازی بقیه شهر ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N794773

وبگردی