آفتاب
دلیر:

حرم الهی قداست دارد، عربستانی‌ها چه عادل باشند چه جاهل

حرم الهی قداست دارد، عربستانی‌ها چه عادل باشند چه جاهل

مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حرم الهی همیشه حرم است و کعبه قداست دارد. چه حاکمان عربستانی عادل باشند و چه جاهل.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از نگاه فقهی دو چیز بسیار مهم و ارزشمند است، دم یعنی خون مسلمانان و ارض یعنی ناموس مسلمان. باز هم از نظر اخلاق فقهی سه چیز بیشترین ارزش را برای انسان‌ها دارد؛ احترام به جان، احترام به ناموس انسان‌ها و احترام و حفظ اموال مسلمانان.

وی گفت: این کار نادرست عربستان احساسات هر ایرانی و مسلمانی را جریحه‌دار کرده است و چه بسا عالمان وهابی هم پشت این قصه هستند که دو تا مأمور را برای انجام این کار تشویق می‌کنند و در گوش آنها می‌خوانند که کاری کنید زائران ایرانی به حرم آل‌الله نیایند.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: علمای وهابیت آرزو و مطالبه‌شان این است که شیعه‌ها و به خصوص ایرانی‌ها در عربستان نباشند. در فضای مجازی نباید به گونه‌ای احساسی رفتار کنیم که خدای نکرده به کعبه و مسجدالنبی توهین شود. باید ببینیم این‌که ما زائر به عربستان نمی‌فرستیم آیا خدمت است یا مایه خوشحالی وهابیت می‌شود. قطعاً علمای وهابی حضور زائران ایرانی را در عربستان برنمی‌تابند ما باید خردمندانه این موضوع را دنبال کنیم.

دلیر افزود: به خواست الهی با اتفاقاتی که در یمن رخ داد آن باطن اصلی حاکمیت عربستان رو شد. سال‌ها در رسانه‌ها تبلیغ می‌کردند که عربستان در خدمت اسرائیل است کسی باور نمی‌کرد اما با این مسلمان‌کشی خود را نشان دادند و عمل و حرکتی که دولت عربستان در جده داشت بزرگترین انحطاط اخلاقی حاکمیت عربستان را نشان داد.

وی یادآور شد: به نظر بنده در حوزه سیاست نباید احساساتی برخورد کنیم و کاری کنیم که به آمال و آرزوهای وهابیت کمک کنیم. فراموش نکنیم که حضور زائران شیعه گاهی به عنوان یکی وظیفه شرعی و گاهی به عنوان نماد ولایت و امامت در عربستان لازم است. آن دو نفر باید برای این کار غیراخلاقی که داشتند مجازات شوند و سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه باید شدیدا این موضوع را پیگیری کنند.

این کارشناس اخلاق و عرفان افزود: حرم الهی همیشه حرم است و کعبه قداست دارد. چه حاکمان عربستانی عادل باشند و چه جاهل. اینجا سرزمین وحی تاریخ اسلام است و مقدسات و تمام قضایایی که در اسلام است از غدیر خم و فدک گرفته تا خیلی از مسائل دیگر در عربستان اتفاق افتاده است. این حرکت نباید بهانه‌ای برای تازیدن به دین و حرم الهی شود و خدای ناکرده اسلام را به سخره بگیریم.

دلیر اظهار کرد: ما در این مسأله باید کاملاً حواسمان را جمع کنیم که به وهابیت کمک نکنیم و حاکمیت هم باید به صورت جدی این مسأله را پیگیری کند چراکه این رفتار هرگز قابل گذشت نیست.

انتهای پیام

کد N794644

وبگردی