آفتاب

سرنگون شدن چند مجسمه لنین در شرق اوکراین

سرنگون شدن چند مجسمه لنین در شرق اوکراین

به گفته مقامات اوکراین، گروهی از افرادی که نقاب به صورت داشتند طی روزهای اخیر اقدام به سرنگون کردن چند مجسمه متعلق به لنین، رهبر مشهور شوروی سابق در شرق این کشور کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس ویدیوهایی که اخیرا در پایگاه یوتیوب منتشر شده، دو مجسه لنین اواخر روز جمعه در دانشگاه‌های شهر خارکیف که در دست دولت اوکراین است، سرنگون شدند. این اتفاق یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که پارلمان اوکراین با تصویب قانونی، استفاده از نمادهای شوروی در این کشور را ممنوع کرد.

در یکی از این ویدیوها گروهی از افراد نقاب‌دار یک طناب را به دور گردن نخستین مجسمه لنین گره زده و آن را به روی زمین می‌اندازند و مجسمه چند تکه می‌شود. در بخش دیگری از این ویدیو این افراد قفل دروازه یک محل دیگر را شکسته و با استفاده از یک خودروی ون مجسمه دیگری را نیز سرنگون می‌کنند.

این قانون که در عین حال کاربرد نمادهای نازی را نیز در اوکراین ممنوع کرده هنوز از سوی پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین به منظور اجرایی شدن امضا نشده است اما تعدادی از اوکراینی‌ها از هم‌اکنون شروع به از بین بردن بناهای متعلق به دوران کمونیستی شوروی کرده‌اند. روز جمعه دفتر فرماندار حامی کی‌یف در منطقه لوهانسک در شرق این کشور که بخشی از آن در دست دولت و بخشی نیز در دست جدایی‌طلبان است، گفت: یک مجسمه دیگر لنین در روستای استانیتسیا لوهانسکا ابتدا به رنگ زرد و آبی پرچم اوکراین درآمده و سپس سرنگون شده است.

گنادی موسکال، فرماندار مذکور در بیانیه‌ای روز جمعه گفت: کارکنان اداره این منطقه هنگامی که صبح به سر کار خود آمدند مجسمه لنین را در حالت سرنگون شده پیدا کردند.

همچنین مقامات یک منطقه تحت کنترل دولت اوکراین در منطقه دونتسک نیز گفتند، چند فرد ناشناس با استفاده از کابل یک مجسمه لنین در شهر کراماتورسک را سرنگون کرده‌اند. از سوی دیگر رهبران جدایی‌طلب منطقه دونتسک نیز در بیانیه‌ای گفتند که در یک اقدام متقابل، حامیان روسیه یک مجسمه سرنگون شده لنین در شهر نووآزوفسک در این منطقه ر اکه در کنترل جدایی‌طلبان است دوباره نصب کردند. این مجسمه هنگامی که نیروهای حامی کی‌یف سال گذشته میلادی این شهر را در کنترل خود داشتند سرنگون شده بود.

یک هفته پیش، پس از آنکه قانونگذاران اوکراینی قانون ممنوعیت نمادهای شوروی سابق را تصویب کردند یک ویدیو در یوتیوب نشان داد افراد نقاب‌دار سه بنای دیگر متعلق به رهبران کمونیستی سابق را در اوکراین از بین بردند.

انتهای پیام

کد N794497

وبگردی