آفتاب

رحیم پور ازغدی: تفکیک سیاست خارجی از تفکر ایدئولوژیک نماد سکولاریسم است

رحیم پور ازغدی: تفکیک سیاست خارجی از تفکر ایدئولوژیک نماد سکولاریسم است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد که تفکیک سیاست خارجی از تفکر ایدئولوژیک نماد سکولاریسم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن رحیم‌پور ازغدی، استاد دانشگاه بعدازظهر شنبه در نشستی با عنوان سیاست خارجی و مبانی انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت.

او در این نشست با اشاره به آیات موجود در قرآن کریم درباره مبانی سیاست خارجی جهان اسلامی گفت:‌ در قرآن هم آیات مبتنی بر جهاد سختگیرانه و هم آیاتی با مبانی مدارا و مصالحه درباره سیاست خارجی وجود دارد. این آیات ناسخ یکدیگر نیستند اما هر یک از آن‌ها مخاطب، شرایط و هدف خود را دارد.

رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شورای امنیت و سازمان ملل در دست چند کشور غربی مانند انگلیس، فرانسه، آمریکا و ... است. آن‌ها که خودشان بمب اتمی دارند روابط بین‌الملل را برای ما نوشته‌اند. حتی آمریکا، انگلیس و فرانسه در قانون اساسی خود قدرت را بر مبنای مذهب و قومیت تقسیم نکرده‌اند اما در کشورهای تحت استعمار خود قدرت را بر اساس مذهب تقسیم کرده‌اند که در این زمینه می‌توان به لبنان و عراق اشاره کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: غربی‌ها بحث دموکراسی را مطرح می‌کنند اما از ضد دموکراتیک‌ترین حکومت در جهان حمایت می‌کنند حکومتی که نام خانوادگی خود را بر روی یک کشور گذاشته است. به طور کلی غربی‌ها هرجا که پای ثروت، نفت و قدرت باشد از آن حمایت می‌کنند.

وی با تاکید بر رفتار ایدئولوژیک در مبانی سیاست خارجی گفت: ‌ایدئولوژیک رفتار کردن به معنای محاسبه نکردن و مذاکره نکردن نیست. بلکه منظور از ایدئولوژیک رفتار کردن این است که به جای نفسانیت از عقلانیت استفاده کنیم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با اشاره به اشغال عراق و افغانستان توسط نیروهای آمریکایی به بهانه ایجاد امنیت بیش‌تر در منطقه خاطرنشان کرد:‌ جهان هیچ‌وقت به اندازه اکنون ناامن نبوده است. خاورمیانه صد برابر بیش‌تر ناامن شده است. در واقع هدف واقعی آن‌ها از اشغال عراق و افغانستان ایجاد امنیت نیست بلکه هدف‌شان دسترسی به منابع نفتی و مدیریت و سرکوب بیداری اسلامی و مهار ایران در صورت توان است.

او با بیان این که نفوذ فرهنگی ایران از زمان انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، اضافه کرد‌: ایران منهای مکتب اسلامی و انقلابی چنین عزتی که اکنون دارد را نمی‌توانست داشته باشد. هیچ کس به ایران بدون مکتب اسلامی در سراسر جهان محل نمی‌گذارد. در گذشته قبل از وقوع انقلاب ایران را تنها با نفتش یا گربه ایرانی می شناختند اما اکنون دیگر با احترام به ایران می‌نگرند و حتی دشمن با ترس توام با احترام به ایران نگاه می‌کند. این منافع ملی ماست.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای در چارچوب عقلانیت سیاسی منافاتی با غیرت انقلابی ندارد. تفکیک سیاست خارجی از تفکر ایدئولوژیک یک نماد سکولاریسم است که نباید در دانشگاه‌های ایران بدین شکل تبیین شود.

هم‌چنین پس از این نشست علیرضا خامسیان روزنامه‌نگار اصلاح طلب، حسن محمدی سردبیر سایت امید هسته‌ای به عنوان حامیان دولت و امیرحسین ثابتی فعال رسانه‌ای و کمیل نقی‌پور به عنوان منتقدان عملکرد دیپلماسی دولت یازدهم به مناظره‌ای با عنوان " ژنو تا لوزان "پرداختند و در این مناظره مواضع خود را تشریح کردند.

انتهای پیام

کد N794446

وبگردی