آفتاب
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی:

تمام بخش‌ها در صنایع دریایی مهم و حیاتی هستند

تمام بخش‌ها در صنایع دریایی مهم و حیاتی هستند

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در خصوص پراهمیت‌ترین بخش موجود در صنایع دریایی گفت: تمامی بخش‌ها در صنایع دریایی ضرورت خود و مسائل خود را دارند و نباید اثبات یکی نفی دیگری باشد، باید تلاش کرد که روش و راهکارهایی تدوین کرد که کشور از ظرفیت اشتغال و بهره وری بهتر در تمام آنها استفاده کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمد سعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان همچنین با اشاره به رویکرد ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی اظهار کرد: رویکرد این ستاد بر این بوده است تا بتواند به طور مناسب به همه بخش‌های مرتبط با دریا اعم از ساخت و تعمیر کشتی، فراساحل، کشتیرانی، بنادر و ... توجه داشته باشد.

سیف با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه صنایع دریایی جهت ارتقای سطح آگاهی مسؤولان و عموم جامعه بیان کرد: مسلما طی سالهای جدید نیاز به این موضوع وجود دارد و برنامه‌های مختلفی مثل همایش فراساحل، همایش صنایع دریایی، نمایشگاه دریایی، جشنواره دانش آموزی دریا و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف اقتصادی داخلی و خارجی برنامه‌هایی هستند که امیدواریم در سال 94 ما را به این مقصود برسانند. البته لازم است در کنار فعالیتهای فوق حتماً کارهای کارشناسی دقیق صورت گیرد تا بتوان برنامه‌ها و پیشنهادات مناسب نیز ارائه شود.

وی همچنین افزود: طی سال‌های گذشته تلاش زیادی توسط ستاد و دیگر سازمان‌ها و مراکز دریایی کشور در این باره صورت گرفته و امیدواریم همچنان این فعالیت ها ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با اشاره به نقش اعضای حقیقی و حقوقی ستاد در شناخت ظرفیت های صنایع دریایی کشور گفت: حاصل کارهای انجام شده در سال گذشته نسبتاً قابل قبول است و در حال حاضر شناخت خوبی نسبت به ظرفیت های صنایع دریایی کشور و پتانسیل های اقتصادی حوزه دریا در نزد مسئولین بوجود آمده است، در این خصوص ستاد نیز سعی داشته که این ظرفیت ها بصورت کامل طرح شود و بتوان همه آنها را مورد حمایت قرار داد.

وی ضمن بیان نقش ستاد در جلب توجه‌ها به اهمیت و مشکلات شاخه های مختلف صنایع دریایی اظهار کرد: بطور کلی ستاد یک محیط و تشکل تخصصی بوده که نمود کارها و دستاورد آن در گروه انگیزه و تلاش اعضا است. بجز همت و علاقه اعضای حقیقی و حقوقی جزء دیگر در ستاد وجود ندارد و کارهایی که صورت گرفته متکی بر همین حضور و علاقه اعضاء بوده است.

سیف با تاکید بر نگاه همه جانبه به حوزه دریایی بیان کرد: به اعتقاد من اگر کشور بصورت همه جانبه به حوزه دریایی نگاه نکند و بصورت خاص در یک حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد، نهایتاً دچار مشکل می شویم. مثلاً طی سالهای کلان در بخش‌های مختلف دریایی نیروی انسانی و آموزش های تخصصی مورد غفلت واقع شده و این موضوع باعث می شود که بخش‌های دیگر دریایی نیز تبعات منفی آن را شاهد باشد.

وی افزود: ما سعی کرده ایم که در زنجیره صنایع دریایی که حوزه‌های مختلف دارد و همه آنها اهمیت دارند و توان آن برابر توان حلقه ضعیف خواهد بود، حداکثر تلاش خود را برای تقویت آن حلقه ها و عملاً تقویت کل زنجیره کنیم.

سیف با بیان هدف و رویکرد اصلی کشور ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع که در بخش نفت و گاز و دیگر بخش‌ها نیز شاهد مسائل تشابه هستیم، مسلماً اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم، هدف اصلی کشور استفاده مناسب از میادین نفت و گاز است. ولی آیا نباید به روش توسعه این میادین توجه کرد؟ آیا نباید به حداکثر استفاده از توان داخل در صنایع نفت و گاز توجه کرد؟ آیا نباید به حمل و نقل مواد نفتی و پتروشیمی توسط ناوگان دریایی کشور توجه کرد؟ آیا نباید سازندگان داخل برای ساخت تجهیزات نفتی بکار گرفت؟

این فعال حوزه دریایی در راستای سوالات طرح شده گفت: مسلماً جواب سوالات فوق این است که باید در عین دنبال کردن هدف اصلی حداکثر بهره برداری‌های جانبی را نیز داشت. بر این اساس در حوزه دریا نیز همین گونه است و باید ضمن توسعه میادین نفت و گاز دریایی، توسعه حمل و نقل، توسعه شیلات، توسعه بنادر، توسعه گردشگری و دیگر موارد استفاده از توان مهندسی و صنعتی داخلی نیز مدنظر قرار گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در پایان از برنامه‌های تدوین شده در سال 94 یاد کرد و گفت: برنامه ششم در دست تهیه است و امیدواریم که بخش دریایی کشور بتواند نیازها و پیشنهادات خود را بصورت مناسب در این برنامه منعکس کند. همچنین مباحث دیگری مثل مذاکرات موجود بین ایران و 1+5 که می‌تواند تاثیرات مختلفی در حوزه دریایی داشته باشد، باید مورد توجه واقع شده و انشاءالله اقدامات مناسبی برای فعالیت صنایع دریایی کشور در شرایط پس از تحریم صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N794391

وبگردی