آفتاب

تلاش فرانسه برای باقی ماندن در کشورهای مطرح هسته‌ای

تلاش فرانسه برای باقی ماندن در کشورهای مطرح هسته‌ای

فرانسه که دارای یکی ازپیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین سیستم و تاسیسات هسته‌ای در جهان است با توجه به مشکلات مالی و نگرانی‌های ایمنی مربوط به شرکت هسته‌ای آروا، تلاش می‌کند تا به عنوان یکی از غول‌های هسته‌ای جهان باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌به نقل از شبکه خبری فرانس 24 ، سازمان نظارت بر ایمنی هسته‌ای فرانسه (ASN) ، هفته گذشته اعلام کرد که روند ساخت راکتور(EPR) که هزینه ساخت آن چند میلیارد دلار برآورد شده و توسط شرکت هسته‌ای آروا در فلامانوایل نورماندی فرانسه در حال ساخت است، با اختلال رو به رو شده است.

یکی از دلایل اختلال در ساخت این راکتور، دید منفی و کاهش رویکرد جهان به استفاده از تاسیسات هسته‌ای پس از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن در سال 2011 است که این اتفاق به دلیل آنکه شرکت هسته‌ای آروا بخش عمده ای از بازار خود را در ساخت و طراحی راکتورها و تاسیسات هسته‌ای از دست داده باعث به وجود آمدن مشکلات مالی عظیمی برای این شرکت شده است.

هم اکنون سازمان نظارت بر ایمنی هسته‌ای فرانسه برای تشخیص علت ایجاد اختلال و اطمینان از امنیت آن از شرکت هسته‌ای آروا خواسته است تا آزمون های ایمنی بیشتری را در این رابطه انجام دهد.

ساخت این راکتور چند میلیارد دلاری توسط شرکت برق فرانسه(EDF) برای افزایش تولید برق مورد نیاز مشتریان به شرکت هسته‌ای آروا محول شده است .

راکتور هسته‌ای (EPR)،‌ سومین نسل راکتورهای هسته‌ای ساخته شده توسط شرکت هسته‌ای آروا است که قرار است ایمن‌تر و با کارایی بیشتری باشد.

اما اخیراً مشکلاتی در زمینه تهیه بودجه مالی و زمینه های ایمنی آن مطرح شده است؛ در حال حاضر چهار راکتور نسل سوم دیگر در فنلاند و چین نیز در حال ساخت است که آن ها نیز همه با مشکلات مالی و برنامه ای رو به رو شده است.

هم اکنون این راکتور پنج سال از زمان تعیین شده برای بهره برداری زمان برده و تاکنون دو برابر بیش از آنچه برآورده شده بود، هزینه داشته است.

انتهای پیام

کد N794325

وبگردی