آفتاب

تامین 2730 تن از اورانیوم مورد نیاز هند توسط کانادا

تامین 2730 تن از اورانیوم مورد نیاز هند توسط کانادا

در دیدار نخست‌وزیر کانادا با همتای هندی خود قرارداد تامین اورانیوم خام میان شرکت کامکو کانادا و سازمان انرژی اتمی هند در راستای تقویت همکاری‌های هسته‌ای دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، این قرارداد مبنی بر تامین اورانیوم خام مورد نیاز نیروگاه‌های هند برای انجام مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای توسط شرکت کامکو کانادا با حضور استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا و نارندرا مودی همتای هندی خود به امضا رسید.

این دیدار نخستین حضور یک مقام رسمی هندی در کانادا پس از 42 سال است. بنابراین توافق که نخستین قرارداد شرکت کامکو با هند است این شرکت کانادایی موظف شده است تا سال 2020، 2730 تن اورانیوم خام را برای انجام مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای به هند بدهد.

بنا به اعلام دولت کانادا، ارزش این قرارداد بر اساس قیمت کنونی اورانیوم خام 350 میلیون دلار برآورد شده است.

مقامات دو کشور پس از امضای این قرارداد ضمن تاکید بر اهمیت آن اعلام کردند: این قرارداد یک گام مهم در راستای تقویت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دو کشور خواهد بود.

مودی نیز در این باره گفت: این قرارداد درواقع دوره‌ای جدید را از همکاری‌های هسته‌ای دوجانبه بر روی دو طرف گشوده و نشان دهنده میزان بالای اعتماد دو کشور به یکدیگر است.

علاوه بر این قرارداد، دو کشور یک تفاهمنامه همکاری دیگر برای به‌روزرسانی تجهیزات راکتورهای آب سنگین تحت فشار هند توسط کانادا به امضا رساندند.

هم‌اکنون 16 راکتور از 21 راکتور هسته‌ای فعال در هند از نوع راکتورهای آب سنگین تحت فشار هستند که اغلب آنها توسط کانادا ساخته و طراحی شده است.

انتهای پیام

کد N794025

وبگردی