آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با ظریف

وزیر خارجه استرالیا: سیاست جاری ما بر مبنای بازگشت پناهجویان غیرقانونی به کشورشان است

وزیر خارجه استرالیا: سیاست جاری ما بر مبنای بازگشت پناهجویان غیرقانونی به کشورشان است

وزیر خارجه استرالیا اظهار امیدواری کرد که توافق میان ایران و 1+5 حاصل شود و مذاکرات به شکلی ادامه یابد که برای هر دو طرف برد محسوب شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا پس از دیدار با همتای ایرانی خود در کنفرانس خبری مشترک با ابراز خرسندی از اینکه به دعوت ظریف به ایران آمده است، گفت: ما در رابطه با مسائل جهانی، دوجانبه و منطقه‌ای صحبت کرده‌ایم.

وزیر خارجه استرالیا گفت: سازمان خشن داعش از جمله موضوعاتی بود که درباره آن صحبت کردیم چرا که معتقدم این گروه تروریستی یک نوع پیچیده و خطرناک از تروریسم جهانی است.

وی با بیان اینکه ما از دولت آقای العبادی در عراق حمایت می‌کنیم، گفت: نیروهای استرالیایی برای آموزش نیروهای امنیتی عراقی نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند و ظرفیت‌های زیادی را نیز به وجود آورده‌اند.

وزیر خارجه استرالیا با اشاره به حضور استرالیا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق، تصریح کرد: ما در ائتلاف حملات هوایی حضور داریم و در پی آن هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به اقدامات داعش و تهدیدات گسترده آن پایان دهیم.

وی با اشاره به مسائل دوجانبه میان ایران و استرالیا، گفت: ما برای ایرانی‌ها 10 هزار ویزا صادر می‌کنیم و هفت هزار ویزا به طور موقت برای اهداف توریستی و آموزشی صادر می‌شود که اینها البته می‌توانند تمدید هم شوند. همچنین برای خانواده‌های افرادی که در استرالیا به سر می‌برند نیز ویزا صادر می‌کنیم.

وزیر خارجه استرالیا افزود: ما درباره گروه‌هایی که قاچاق انسان می‌کنند صحبت کردیم و سیاست جاری دولت استرالیا بر مبنای بازگشت پناه‌جویان غیرقانونی به کشورشان است و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها و مذاکرات بتوانیم در حوزه پناه‌جویان شرایط بهتری را فراهم کنیم و قرار شد در همین چارچوب در سطح کنسولی مذاکرات ادامه یابد. اینها قدم‌های مثبتی است که امروز برداشتیم.

وی همچنین از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود درباره حقوق بشر و سازنده بودن این مذاکرات خبر داد.

وزیر خارجه استرالیا درباره مساله عراق اظهار کرد: ما با دولت عراق برای آزادسازی مناطقی که در اختیار داعش است همکاری می‌کنیم و معتقدیم دولت عراق باید راسا امکان مقابله با گروه‌های تروریستی را داشته باشد. نیروهای استرالیایی زمان‌بندی مشخصی برای حضور در عراق دارند و هدف‌شان کمک و حمایت از دولت عراق و آموزش نیروهای عراقی است. البته شهروندان استرالیایی که به همراه شهروندان 80 الی 90 کشور دنیا عضو داعش هستند مساله ما هستند و حضور این افراد به نفع امنیت ما نیست.

وی درباره دلایل سفرش به ایران پس از یک دهه به ویژه بعد از تفاهم ایران و 1+5 در سوئیس، گفت: من به دعوت وزیر خارجه شما به ایران آمدم و این فرصتی بود تا درباره مسائل منطقه، دوجانبه و بین‌المللی صحبت کنیم و خوشحالم که این سفر موجب تعامل هر چه بیشتر میان دو کشور شود.

وزیر خارجه استرالیا درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: من امیدوارم چارچوب یک توافق میان ایران و 1+5 حاصل شود و از اینکه در مذاکرات پیشرفت به دست آمده است خوشحالم البته معتقدم تعهدات و اقدامات باید متعادل باشد و برد برای هر دو طرف باشد و همچنین مساله تحریم‌ها نیز علیه ایران حل شود.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه استرالیا همچنین قرار است امروز با حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دیدار کند و پس از این دیدار مذاکرات میان هیات‌های ایرانی و استرالیایی در سطح وزارت خارجه ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

کد N793882

وبگردی