آفتاب

کلمبیا تعیین ضرب‌الاجل برای صلح با گروه فارک را خواستار شد

کلمبیا تعیین ضرب‌الاجل برای صلح با گروه فارک را خواستار شد

رئیس‌جمهوری کلمبیا به دنبال کشته شدن 11 سرباز کشورش، ضمن انتقاد شدید از نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) از رهبران این گروه شورشی خواست تا برای رسیدن به یک توافق صلح یک ضرب‌الاجل تعیین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "خوآن مانوئل سانتوس" رئیس‌جمهور کلمبیا هیچ تاریخ ضرب‌الاجلی را برای اتمام مذاکرات صلحی که در دو سال گذشته میان دولت و شورشیان فارک در کوبا برگزار شده، پیشنهاد نداد اما به شورشیان فارک هشدار داد که صبر کلمبیا رو به اتمام است.

وی گفت: مردم کلمبیا معتقدند که زمان پایان دادن به ناآرامی‌های داخلی فرا رسیده است و لازم است که ضرب‌الاجلی برای مذاکرات صلح تعیین شود.

اوایل روز جمعه صدها تن از مردم عصبانی کلمبیا برای شرکت در مراسم تشییع جنازه 11 سربازی که در جریان حمله شبانه چریک‌های فارک کشته شدند، به خیابان آمدند. این سربازها در حالی کشته شدند که خواب بودند.

به دنبال این حمله سانتوس دستور داد تا حملات هوایی از سر گرفته شود. اما منتقدان محافظه‌کار و برخی از افسران ارتش خواستار اقدامات بیشتر شدند. در حالی که سانتوس اعلام کرد که در خشم و ناراحتی مردم کلمبیا درخصوص این حمله شریک است اما گفت، تصمیم دارد تا به صلح ادامه دهد نه جنگ.

وی افزود: در حال حاضر آسان‌ترین تصمیم اعلان جنگ، جنگ و جنگ است. اما من از سوی مردم کلمبیا انتخاب شدم تا صلح را به وجود آورم و به همین دلیل دستور توقف مذاکرات صلح را صادر نمی‌کنم.

رهبر فارک در هاوانا نیز در تلاش برای غلبه بر این بحران تازه گفت، مذاکرات باید به هر قیمتی ادامه یابد. این گروه همچنین سانتوس را به عدم اجرای توافق آتش‌بس دو جانبه پیش از توافق صلح متهم کرد.

برنارد آرونسون که در فوریه سال جاری میلادی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان نماینده ویژه در این روند صلح تعیین شده، گفت: این حمله بیش از پیش مذاکرات صلح را به خطر می‌اندازد. وی افزود: این تراژدی حاکی از ان است که باید بیش از پیش شورشیان فارک را برای توقف درگیری‌ها تحت فشار گذاشت.

انتهای پیام

کد N793880

وبگردی