آفتاب

یک پژوهشگر عالی بهداشت: خطر ابتلا به سرطان پوست از 30 سالگی

یک پژوهشگر عالی بهداشت: خطر ابتلا به سرطان پوست از 30 سالگی

یک پژوهشگر عالی بهداشت با تاکید بر اینکه سرطان پوست اغلب از 30 سالگی در افراد بروز می‌کند، گفت: آب و هوای خشک، قرار گرفتن در معرض آفتاب به خصوص در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر که نور خورشید مستقیم می‌تابد و پوشش نامناسب باعث بروز این سرطان می‌شود.

دکتر همایون قاسمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سرطان پوست از سرطان‌های شایع است که ممکن است در فصل گرما افراد را بیشتر درگیر کند، گفت: این سرطان باعث از بین رفتن لایه‌های مختلف پوست می‌شود و ممکن است بر روی لاله گوش، اطراف بینی و پشت سر بیمار بروز کند که با توجه نکردن به آن ممکن است در بدن تشدید شود.

وی یادآور شد: ملانوم سرطانی شدید و خطرناک است که باید به موقع درمان شود و این سرطان می‌تواند در هر نقطه بدن مانند پوست عادی تا یک خال سرطانی به وجود آید. همچنین ممکن است در نقاطی از بدن که در معرض آفتاب نیست را درگیر کند.

این پژوهشگر عالی بهداشت با اشاره به اینکه ملانوم به طور معمول در کف پا، کف دست و یا زیر ناخن دست‌ یا پا ظاهر می‌شود، افزود: لکه‌های قهوه‌ای بزرگ روی پوست، زخم‌های تیره روی کف دست، کف پا، ناخن‌های دست، پا و یا نقاط پوشیده در مخاط مانند بینی و دهان که در اندازه، رنگ و حساسیت آن تغییر ایجاد می‌شود و یا خونریزی می‌کند از نشانه‌های اصلی ملانوم است.

قاسمی خاطرنشان کرد: سولاریوم هم ممکن است باعث ابتلا به این عارضه و ایجاد سوختگی، سرخی، سوزش، درد و در حال شدیدتر تاول در بدن شود که در این حالت سلول‌ها مستعد سرطانی شدن می شوند.

وی دور بودن از نور خورشید را مهم ترین عامل در جلوگیری از بروز سرطان پوست دانست و در پایان اظهار کرد: با تیره شدن زخم در بدن، بازگشت و تشدید شدن زخم بعد از مصرف یک دوره دارویی، تغییر حالت در شکل، رنگ خال‌ها باید برای درمان به پزشک مراجعه شود. همچنین مصرف ضدآفتاب و پوشش مناسب در فصل گرما می تواند راهکارهای مناسبی در جلوگیری از بروز سرطان پوست باشد.

انتهای پیام

کد N793701

وبگردی