آفتاب
در بیست و دومین روز تجاوز نظامی عربستان به یمن؛

انصارالله: با هادی مذاکره نمی‌کنیم/تظاهرات یمنی‌ها علیه قطعنامه شورای امنیت

انصارالله: با هادی مذاکره نمی‌کنیم/تظاهرات یمنی‌ها علیه قطعنامه شورای امنیت

ده‌ها هزار یمنی روز جمعه در محکومیت ادامه حملات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" در صنعاء و دیگر شهرهای یمن تظاهرات کردند. در همین حال جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای با منصور هادی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری المیادین، ده‌ها هزار یمنی با هدف محکوم کردن قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد یمن و ادامه تجاوزهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان که برای چهارمین هفته پیاپی ادامه دارد در صنعاء تظاهرات کردند.

در این تظاهرات که به درخواست کمیته انقلابی یمن و با شعار "مخالفت با قطعنامه شورای امنیت" برگزار شد، شرکت‌کنندگان از جامعه بین‌الملل خواستند تا هر چه سریعتر برای توقف حملات علیه یمن وارد عمل شود.

همچنین تظاهرات‌ و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در چند شهر دیگر یمن برگزار شد.

انصارالله: هیچ مذاکره‌ای با هادی صورت نمی‌گیرد/ به پیروزی نزدیک شده‌ایم

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش مردمی انصارالله یمن (شیعیان حوثی) اعلام کرد که قطعنامه شورای امنیت علیه یمن باعث تشدید حملات عربستان می‌شود.

وی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: جنبش انصارالله هنوز به حملات عربستان پاسخی نداده چراکه می‌خواهد برای راه‌حل‌های سیاسی فرصت بدهد.

وی با بیان اینکه جنبش انصارالله به رغم حملات عربستان آماده مذاکرات در داخل کشور است، گفت: هیچ مذاکره‌ای با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن صورت نمی‌گیرد و او یک خائن است.

در همین راستا شرف غالب لقمان، سخنگوی نیروهای یمنی حامی انصارالله در سخنانی گفت: نیروهای مسلح یمن با حمایت کمیته‌های مردمی و جنبش انصارالله به پیروزی علیه گروه‌های تروریستی و تامین امنیت تمامی استان‌های یمن بسیار نزدیک شده‌اند.

لقمان تاکید کرد: عملیات نظامی و روند پیگردها و پاکسازی‌ در برخی از استان‌های جنوبی ادامه دارد و در این عملیات‌ها مردمان این استان‌ها هدف قرار نمی‌گیرند بلکه این عملیات ادامه عملیات تحت رهبری ارتش و نیروهای امنیتی برای مقابله با نیروهای تندرو و تروریستی و ناقضان قانون است.

لقمان گفت: ارتش یمن به پاکسازی کشور از لوث وجود کسانی که رهبران ائتلاف آنها را در گذشته در چارچوب طرحی توطئه‌آمیز آموزش داده بودند، نزدیک شده است. این طرح توطئه‌آمیز تمام یمن و در درجه نخست مردمان جنوب را هدف قرار داده بود.

وی افزود: تشدید تجاوزهای ظالمانه به صنعاء، عمران، تعز، صعده و دیگر مناطق نشانگر ناامیدی و نگرانی بسیار و دستپاچگی نظامی جنون‌آمیز گروه‌های متخاصم در این لحظات است که این امر به دلیل پیشروی‌های حامیان وطن در تامین امنیت وطن و ملت و پیگرد گروه‌های تروریستی و خرابکار و ارجاع پرونده آنها به دستگاه قضا صورت گرفته است.

وی از پایداری مردم یمن از جنوب تا شمال کشور و از شرق به غرب و از صبرشان در قبال نیرنگ همسایگان و وحشی‌گریی متجاوزان قدردانی کرد.

لقمان افزود: مردم یمن روزانه از این تجاوز آشکار که تر و خشک را با هم می‌سوزاند آسیب می‌بینند و به زانو درآوردن و خار کردن مردم یمن کاملاً غیرممکن است و این تجاوز در یمنی‌ها روحیه عزت و مناعت تبع و آزادی را به نحو بی‌سابقه‌ای ایجاد کرد.

تهدید حزب ناصری یمن علیه ریاض

عبدالقادر سلام، دبیر کل حزب ناصری یمن جمعه شب در مصاحبه‌ای با شبکه المنار لبنان تصریح کرد: در صورتی که تجاوز عربستان به یمن ادامه داشته باشد ما با عملیات در ریاض و تمامی شهرهای عربستان، این کشور را تهدید می‌کنیم تا نجد و حجاز از این خاندان یهودی پاکسازی شده و به صاحبانش باز گردد.

طرح اندونزی برای حل بحران یمن

از سوی دیگر یوسف کالا، معاون رئیس‌جمهوری اندونزی اعلام کرد که کشورش به سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پیشنهاد داده تا کارگروه ویژه‌ای برای پایان تجاوز نظامی در یمن و طرح راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز تشکیل دهند.

وی از طرف‌های مختلف در کشورهای عربی خواست تا تجاوز نظامی به یمن را متوقف ساخته و مذاکرات و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را برای حل و فصل اختلافات و بازگشت آرامش به این کشور در پیش بگیرند.

معاون رئیس جمهوری اندونزی عنوان داشت که جاکارتا به شدت نسبت به اوضاع یمن نگران است و امیدوار است که این تنش‌ها از طریق مذاکرات و به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

پیشتر رئیس‌جمهوری اندونزی اعلام کرد که سازمان همکاری اسلامی از جاکارتا خواسته است تا نقش میانجی برای حل و فصل بحران یمن ایفا کند.

ابراز ناخرسندی اعراب از بان کی مون

از سوی دیگر برخی منابع دیپلمات در سازمان ملل اعلام کردند که چند کشور عربی حوزه خلیج فارس از دعوت اخیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در یمن ناراضی هستند.

بان کی مون روز پنجشنبه برای نخستین بار از آغاز حملات هوایی به یمن، خواهان توقف هرچه سریعتر این حملات شد.

همچنین موضوع اصلی نشستی که قرار است هفته جاری با بان کی مون برگزار شود تعیین جایگزین برای جمال بن عمر، فرستاده مستعفی سازمان ملل به یمن است.

این در حالی است که منابع پیش‌بینی کردند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نگرانی خود را نسبت به درخواست بان‌کی‌مون به آتش‌بس مطرح کنند.

ادامه تجاوزها به یمن برای 22 روز متوالی

همچنین جنگنده‌های متجاوز ائتلاف عربی برای بیست و دومین روز از تجاوز به یمن، منطقه الشغف در صعده و کاخ ریاست‌جمهوری در تعز را هدف قرار دادند.

مراکز حقوقی نیز اعلام کردند که بیش از 350 مجتمع مسکونی و 2000 خانه از آغاز این تجاوز هدف قرار گرفته است.

در همین حال، احمد عسیری، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی علیه یمن اعلام کرد که حملات هوایی نیروهای ائتلاف ظرف 24 ساعت گذشته به 100 حمله هوایی رسیده که در این حملات مقرهای حوثی‌ها در تعدادی از شهرهای یمن هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند سلاح‌هایی که جنگنده‌های ائتلاف عربی برای نیروهای القاعده و حزب اصلاح آورده بودند در بازار سیاه خرید و فروش می شوند.

منابع مذکور افزودند که نیروهای القاعده و افراد مسلح حزب اصلاح پس از فروش این سلاح‌ها با قبایل درگیر شدند و میانجی‌های قبیله‌ای برای آرام کردن اوضاع وارد عمل شدند.

767 کشته و 2906 زخمی از 19 مارس در یمن

از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت در ژنو اعلام کرد که آمار خشونت‌ها در یمن از 19 مارس به 767 کشته و 2906 زخمی افزایش یافته است.

همزمان سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه خواهان مشارکت فوری به ارزش 273.3 میلیون دلار جهت برآورده ساختن نیازهای انسانی در این کشور فقیر شدند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است: حملات هوایی و درگیری‌ها هزاران خانواده یمنی را مجبور کرده تا از خانه‌های خود برگریزند و خانواده‌های غیرنظامی نیز برای به دست آوردن آب، غذا و سوخت می‌جنگند.

مسوول کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز نسبت به نابسامان شدن اوضاع انسانی در یمن اظهار تاسف کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی کمبود سوخت، مواد غذایی و داروها است.

وی افزود: ما به صورت فوری نیازمند ایجاد راه‌هایی برای وارد کردن مواد غذایی به یمن هستیم و در غیر این صورت اوضاع ظرف هفته‌های آتی بدتر خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که بیش از 100 تن از جمله شهروندان آلمانی و شهروندانی از دیگر کشورهای اروپایی را از طریق هوایی از یمن خارج کرده است.

انتهای پیام

کد N793696

وبگردی