آفتاب
اراکی:

سبک زندگی فاطمی در اشعار شاعران تجلی یابد

سبک زندگی فاطمی در اشعار شاعران تجلی یابد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این‌که «شاعران اهل بیت(ع) سخنگویان و مروجان عشق الهی هستند» گفت: شاعران تلاش کنند تا سبک زندگی فاطمی در اشعارشان تجلی یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله محسن اراکی در ششمین جشنواره ملی شعر فاطمی با بیان این‌که «خداوند منان تمام عالم را بر محور وحدت آفریده است» اظهار کرد: محور این وحدت نیز در میان تمام کائنات و مخلوقات حضرت رسول اکرم(ص) قرار داده شده است.

وی افزود: در زیارت جامعه کبیره آمده است «بکم تمت الکلمه» و مراد از آن همان امر به وجود است تا این پیدایش کامل شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این‌که «معنای واقعی فعل کامل به وسیله ائمه اطهار تمام شده است» گفت: جهان هستی بدون در نظر گرفتن وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) یک آفرینش ناقص است.

اراکی با بیان این‌که «زبان و ادبیات فارسی در میان تمام ادبیات‌های موجود یک زبان عمیق عرفانی است» گفت: همان‏طور که در طول تاریخ شاهد این موضوع بودیم بسیاری از معارف عرفانی در قالب شعر به ما رسیده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان این‌که در حدیث قدسی آمده است «لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک‏»، عنوان کرد: این حدیث قدسی می‌فرماید ای پیامبر اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم.

وی ادامه داد: ظاهراً مراد آن است که افلاک برای انسان و انسان برای عبودیت آفریده شده است.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به این‌که «اگر رسول خدا(ص) آفریده نمی‌شد انسان به راه بندگی هدایت نمی‌شد» اظهار کرد: بنابراین در صورت نبود آن حضرت حکمت و هدف آفرینش تحقق نمی‌یافت و آفرینش افلاک بیهوده می‌بود.

وی افزود: در ذات خداوند متعال کار بیهوده نیست بنابراین اگر رسول خدا نبودند خداوند افلاک را نمی‌آفرید.

این استاد درس خارج حوزه ادامه داد: در قرآن کریم نعمت به دو صورت عام و خاص تعریف شده است نعمت‌های عام فراتر از شمارش است اما خداوند از نعمات خاصی سخن می‌گوید که بر پیامبران تمام کرده است در جهان به وسیله امامت نعمت تمام شده است.

اراکی با بیان این‌که «به وسیله امامت خواهد بود که بشر به تمام نعمات دست خواهد یافت» گفت: جامعه بشریت ممکن نیست که به وحدت برسد مگر آنکه به وسیله نعمت امامت به این نعمت دست یابد.

وی افزود: هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند وحدت را در جامعه محقق کند مگر محبت اهل بیت(ع) این مهم را به نتیجه برساند.

اراکی با بیان این‌که «خانه فاطمه که در قرآن کریم به آن بیت پاکی یاد می‌شود جای عجیبی است» گفت: محور این خانه خود شخص حضرت فاطمه(س) است.

وی ادامه داد: محوریت شخصیت حضرت فاطمه باعث شد که اهل‌البیت معنا بگیرد و امروز ما باید این مهم را در ادبیات خود به درستی معنا کنیم.

انتهای پیام

کد N793601

وبگردی