آفتاب
هروی در گفت‌وگو با ایسنا:

موضوع هسته‌ای اولین گام در محک غرب برای بهبود روابط است

موضوع هسته‌ای اولین گام در محک غرب برای بهبود روابط است

یک نماینده مجلس با بیان این‌که باید این اجازه را به مخالفان و ناقدان داد که دیدگاه‌های خود را بیان کنند، گفت: این نقدها باید سازنده و نه توأم با تخریب باشد.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: ما باید ابتدا دولت‌های غربی را بیازماییم که آنها در تعاملشان با ما آیا صادق هستند یا خیر. اگر صداقت آنها در این مذاکرات مشخص شد می‌توانیم راجع به سایر موارد هم صحبت کنیم و مباحثی که از جانب دو طرف دچار چالش‌هایی در سال‌های اخیر شده آنها را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: اما اگر احساس کردیم که دولت‌های غربی حتی در یک موضوع بر روی صحبت خودشان نمی‌ایستند و ما را دچار شک و دودلی کرده و ما زیان خواهیم دید عقل حکم می‌کند که در سایر موارد پا فراتر نگذاشته و مذاکرات را ادامه ندهیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس با تأکید بر این‌که مسائل هسته‌ای به عنوان اولین گام در مصالحه با غرب می‌تواند به عنوان یک محک شفاف و روشن مطرح شود بیان کرد در صورت روسفیدی دولت‌های غربی امکان سایر مذاکرات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، دیپلماسی و سیاسی و فرهنگی هم می‌تواند فراهم شود. اما مادامی که ما هنوز از عملکرد دولت‌های غربی دچار شک و گمان هستیم چگونه می‌توانیم وارد عرصه‌هایی شویم که از انتهای آنها خبری نداریم و چیزی جز نگرانی و دغدغه را برای ما ایجاد نکرده است.

هروی درباره این‌که از منتقدین شاخص هم می‌توانند دعوت کنند و از نکات آنها برای پیشبرد بهتر مذاکرات استفاده کنند، گفت: این‌که فرصت داده شود تا هر مخالفی بتواند دیدگاه و نقد خود را به صورت سازنده مطرح کند شکی در ‌آن نیست. در واقع جمهوری اسلامی ایران باید یکی از پذیراترین نظام‌های سیاسی دنیا باشد که نظر مخالفین با اندیشه‌های سازنده را بپذیرد.

وی اظهار کرد: اما وقی به درستی نگاه می‌کنیم برخی افراد دیدگاه‌های مخرب دارند. در واقع نقد توأم با تخریب را بیان می‌کنند که این خیلی معقول و منطقی نیست و بیانات رهبری در این زمینه اشاره به کسانی است که دیدگاه‌های نقادانه‌ای دارند و مباحثی را مطرح می‌کنند که در جای خودش منطقی است.

نماینده مردم قائنات در مجلس با تأکید بر این‌که باید فرصت دهیم تا ناقدان هم صحبت کنند، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر یک نظام استبدادی و دیکتاتوری نیست که فقط یک نگاه فردی و جناحی را بپسندد و از پذیرش سایر نظرات شانه خالی کند.

این نماینده مجلس درباره بحث بازرسی‌ها و این‌که نباید اجازه داد به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند، خاطرنشان کرد: آنچه که دنیای غرب مدنظر دارد بی‌اعتمادی در جهت پیشرفت‌ها و توسعه فناوری ما در این زمینه است. اما این به منزله این نیست که در هر جایی بخواهند ورود پیدا کنند و پا به میدان بگذارند. ما این اجازه را به دولت‌های غربی نخواهیم داد. در واقع در یک کانال خاص به نام هسته‌ای وارد می‌شوند و از کانال خاصی با همین نام هم خارج خواهند شد و هر گونه تنوع و تعدد طلبی در این‌گونه مقوله غیرمجاز ومنطقی است و ما عملاً نمی‌پذیریم.

این عضو کمیسیون مجلس درباره این‌که توسعه علمی و فنی در ابعاد گوناگون باید ادامه یابد، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده نه تنها به دنبال این بود که محدودیتی در مقوله تحقیاتی ایجاد نشود بلکه درصدد بود تا بتواند عرصه‌های تازه‌ای را هم بگشاید. به تعبیر دیگر اگر مذاکرات مبتنی بر تیزبینی و درایت مذاکره کنندگان باشد قطعاً دستاوردهای مناسبی را هم به ارمغان می‌آورد.

وی در پایان با اعتقاد به این‌که تیزبینی و درایت مذاکره کنندگان کشورمان برگ برنده‌ای در این خصوص برای ما بود، گفت: تحقیقات فناوری در عرصه‌های هسته‌ای امتیاز مناسبی بوده که مذاکره کنندگان این قضیه را با جدیت پیگیری کرده و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسند.

انتهای پیام

کد N793587

وبگردی